ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • R. Ye. Bulyk
  • O. V. Kushniryk

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XIX.3.73.2020.22

Ключові слова:

засоби візуалізації, навчальний процес, компетентності, засвоєння знань

Анотація

Стаття інтегрує дані про засоби візуалізації, що використовуються в навчальному
процесі студентів вищої школи, зокрема медичного профілю. У роботі також
зазначена роль візуалізації у формуванні професійних компетентностей студентів.
Мета роботи – аналіз наукових досліджень, що описують можливі засоби
візуалізації в навчальному процесі під час пояснення нового матеріалу, узагальнення,
систематизації та перевірки знань і доводять їх роль як засвоєння знань, умінь та
навичок студентів.
Висновки. В арсеналі викладача вищої школи зараз є значний вибір методів
та засобів навчання, що значно полегшує сприйняття навчального матеріалу
студентами та сприяє його кращому засвоєнню. Одним із таких дієвих методів
є візуалізація за допомогою мультимедійних презентацій, відеоматеріалів та
інтерактивних технологій. Такий підхід сприятиме кращому формуванню у
студентів професійних компетентностей, здатності до аналізу та критичного
мислення.

Посилання

Alnjar HR. Data visualization metrics between theoretic view

and real implementations: A review. DYSONA – Applied

Science. 2020;1(2):43-50. doi: https://doi.org/10.30493/

DAS.2020.216111

Cullen S, Fan J, van der Brugge E, Elga A. Improving analytical

reasoning and argument understanding: a quasi-experimental

field study of argument visualization. npj Science of Learning

[Internet]. 2018[cited 2020 Oct 12];3(1). Available from: https://

www.nature.com/articles/s41539-018-0038-5.pdf doi: https://

doi.org/10.1038/s41539-018-0038-5

De Jager T. Can first year student’s critical thinking skills develop

in a space of three months? Procedia – Social and Behavioral

Sciences. 2012;47:1374-81. doi: https://doi.org/10.1016/j.

sbspro.2012.06.829

Sisu AM, editor. Human Anatomy – Reviews and Medical

Advances. 2017. Chapter 2, Fallavollita P. Innovative

technologies for medical education; p. 21-36. doi: https://doi.

org/10.5772/intechopen.68775

Ferreira H, de Oliveira GP, Araújo R, Dorça F, Cattelan R.

Technology-enhanced assessment visualization for smart learning

environments. Smart Learn Environ [Internet]. 2019[cited 2020

Oct 10];6:14. Available from: https://slejournal.springeropen.

com/track/pdf/10.1186/s40561-019-0096-z doi: https://doi.

org/10.1186/s40561-019-0096-z

Forbes S, Chapman J, Harraway J, Stirling D, Wild C. Use

of data visualisation in the teaching of statistics: a New

Zealand perspective. Statistics Education Research Journal.

;13(2):187-201.

Gouzi F, Hédon C, Blervaque L, Passerieux E, Kuster N, Pujol T,

et al. Interactive whiteboard use in clinical reasoning sessions to

teach diagnostic test ordering and interpretation to undergraduate

medical students. BMC Med Educ [Internet]. 2019[cited

Oct 12];19(1):424. Available from: https://bmcmededuc.

biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-019-1834-1 doi:

https://doi.org/10.1186/s12909-019-1834-1

Jamil Z, Saeed AA, Madhani S, Baig S, Cheema Z, Fatima SS.

Three-dimensional visualization software assists learning in

students with diverse spatial intelligence in medical education.

Anat Sci Educ. 2019;12(5):550-60. doi: https://doi.org/10.1002/

ase.1828

Klimov D, Shahar Y. A framework for intelligent visualization of

multiple time-oriented medical records. AMIA Annu Symp Proc

[Internet]. 2005[cited 2020 Oct 10];2005:405-9. Available from:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1560450/pdf/

amia2005_0405.pdf

Linder E, Lundin M, Thors C, Lebbad M, Winiecka-Krusnell J,

Helin H, et al. Web-based virtual microscopy for parasitology: a

novel tool for education and quality assurance. PLoS Negl Trop

Dis [Internet]. 2008[cited 2020 Oct 12];2(10):e315. Available

from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2565642/

pdf/pntd.0000315.pdf doi: https://doi.org/10.1371/journal.

pntd.0000315.

Naps T, Cooper SP, Koldehofe B, Leska C, Rößling G, Dann

WP, et al. Evaluating the educational impact of visualization.

In: ITiCSE-WGR ’03: Working Group Reports from ITiCSE

on Innovation and Technology in Computer Science Education;

Jun; New York. New York; 2003, p. 124-36. doi: https://doi.

org/10.1145/960875.960540

Padilla K. Visualization: theory and practice in science education.

International Journal of Science Education. 2009;31(10):1417-

doi: https://doi.org/10.1080/09500690802673768

Reyna J. Twelve Tips for COVID-19 friendly learning design

in medical education. MedEdPublish [Internet]. 2020[cited

Oct 10]. Available from: https://www.mededpublish.

org/manuscripts/3077 doi: https://doi.org/10.15694/

mep.2020.000103.1

Shatri K, Buza K. The use of visualization in teaching and

learning process for developing critical thinking of students.

European Journal of Social Sciences Education and Research.

;4(1):71-4. doi: 10.26417/ejser.v9i1.p71-74

Sheorey H. E-Diagnosis in medical parasitology. Trop Med

Infect Dis [Internet]. 2020[cited 2020 Oct 12];5(1):8. Available

from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7157542/

pdf/tropicalmed-05-00008.pdf doi: https://doi.org/10.3390/

tropicalmed5010008

Silén C, Wirell S, Kvist J, Nylander E, Smedby O. Advanced

D visualization in student-centred medical education. Med

Teach [Internet]. 2008[cited 2020 Oct 10];30(5):e115-e24.

Available from: https://www.tandfonline.com/doi/

pdf/10.1080/01421590801932228?needAccess=true doi: https://

doi.org/10.1080/01421590801932228

Teo BG, Sarinder KK, Lim LH. A novel alternative method for 3D

visualisation in Parasitology: the construction of a 3D model of a

parasite from 2D illustrations. Trop Biomed. 2010;27(2):254-64.

Vavra KL, Janjic-Watrich V, Loerke K, Phillips LM, Norris

SP, Macnab J. Visualization in science education. ASEJ.

;41(1):22-30.

Villatoro T, Lackritz K, Chan JSY. Case-based asynchronous

interactive modules in undergraduate medical education. Acad

Pathol [Internet]. 2019[cited 2020 Oct 10];6:2374289519884715.

Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/

PMC6823976/pdf/10.1177_2374289519884715.pdf doi: https://

doi.org/10.1177/2374289519884715

Yu T, Ying W, Sha K. Explore the medical curriculum teaching

development in the smart classroom. International Journal of

Information and Education Technology. 2017;7(2):130-4. doi:

https://doi.org/10.18178/ijiet.2017.7.2.854

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-13

Номер

Розділ

Статті