ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКЛАДАННЯ МЕДИЧНОЇ ПАРАЗИТОЛОГІЇ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • R. E. Bulyk
  • K. V. Vlasova
  • M. I. Kryvchanska
  • O. V. Vlasova
  • V. L. Voloshyn
  • V. R. Yosypenko

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XIX.3.73.2020.20

Ключові слова:

дистанційне навчання, інтернет, інформаційні технології, форма навчання, онлайн

Анотація

Розвиток системи освіти в сучасних умовах потребує докорінних змін у багатьох
напрямах: інформаційному, методичному, технологічному, організаційному та ін.
У статті проведений огляд літератури щодо переваг та недоліків дистанційної
освіти, а також висвітлюється власний досвід впровадження онлайн технологій у
навчальний процес студентів-медиків.
Метою статті є аналіз особливостей дистанційного навчання і визначення його
переваг та недоліків.
Висновки. Дистанційна/онлайн/електронна освіта вже зайняла одне із провідних
місць у системі вищої освіти багатьох ЗВО, але не в медичних. Перехід до
вимушених дистанційних/електронних методів освіти у 2020 році модернізував всі
етапи викладання медичної освіти. Так, цей надзвичайний час вимагає адаптації
навчальних та контролюючих матеріалів. Звичайно, аудиторні заняття є
незамінними, однак розвиток цифрової сфери створює чудові альтернативні
можливості навчання та розвитку сучасних студентів та майбутніх спеціалістів
під час карантину.
Дистанційна освіта – це окремий вид навчання, це філософія, методологія,
психологія навчання та викладання. Необхідно ґрунтовно вивчити, розробити,
постійно вдосконалювати подачу матеріалу, а також засоби допомоги і
самоконтролю. Проте дистанційне/онлайн навчання є безумовною великою
перевагою у час світової пандемії.

Посилання

Beldarrain Y. Distance education trends: in3tegrating new

technologies to foster student interaction and collaboration. Dist

Educ. 2012;27(2):139–53. doi: 10.1080/01587910600789498

Delahunty J. ‘Who am I?’: exploring identity in online discussion

forums. Int J Educ Res. 2012;53:407–20. doi: 10.1016/j.

ijer.2012.05.005

Erichsen EA, Bolliger DU. Towards understanding international

graduate student isolation in traditional and online environments.

Educ Technol Res Dev. 2011;59(3):309–26. doi: 10.1007/s11423-

-9161-6

Kubincova E, Dale VHM, Kerr J. How a MOOC can effectively

facilitate student transitions to an online distance postgraduate

programme. Res Learn Technol [Internet]. 2018[cited 2020 Oct

;26. Available from: https://journal.alt.ac.uk/index.php/rlt/

article/view/2055/pdf_1 doi: 10.25304/rlt.v26.2055

Mckerlich R, Riis M, Anderson T, Eastman B. Student perceptions

of teaching presence, social presence and cognitive presence in a

virtual world. J Online Learn Teach [Internet]. 2011[cited 2020

Oct 16];7(3):324–36. Available from: https://jolt.merlot.org/

vol7no3/mckerlich_0911.htm

Murray JA, Hale F, Dozier M. Use and perceptions of second life

by distance learners: a comparison with other communication

media. Int J E-Learn Dist Educ [Internet]. 2015[cited 2020 Oct

;30(2). Available from: http://www.ijede.ca/index.php/jde/

article/view/922/1586

Peacock S, Murray S, Dean J, Brown D, Girdler S, Mastrominico

B. Exploring tutor and student experiences in online synchronous

learning environments in the performing arts. Creat Educ.

;3(7):1269–80. doi: 10.4236/ce.2012.37186

Pittaway SM. Student and staff engagement: developing an

engagement framework in a faculty of education. Aust J Teach

Educ. 2012;37(4):37–45. doi: 10.14221/ajte.2012v37n4.8

Soria KM, Stubblefield R. Knowing me, knowing you. J

Coll Stud Retent Res Theory Pract. 2015;17:351–72. doi:

1177/1521025115575914

Tett L, Cree VE, Christie H. From further to higher education:

transition as an on-going process. High Educ. 2017;73:389–406.

doi: 10.1007/s10734-016-0101-1

Trujillo G, Tanner KD. Considering the role of affect in learning:

monitoring students’ self-efficacy, sense of belonging, and science

identity. CBE Life Sci Educ. 2014;13(1):6–15. doi: 10.1187/

cbe.13-12-0241

Weller JM, Nestel D, Marshall SD, Brooks PM, Conn JJ.

Simulation in clinical teaching and learning. Med J Aust

[Internet]. 2012[cited 2020 Oct 15];196(9):594. Available from:

https://www.mja.com.au/journal/2012/196/9/simulation-clinicalteaching-and-learning doi: 10.5694/mja10.11474

Williams J, Ritter J, Bullock SM. Understanding the complexity

of becoming a teacher educator: experience, belonging, and

practice within a professional learning community. Stud Teach

Educ. 2012;8(3):245–60. doi: 10.1080/17425964.2012.719130

Abdalova OI, Isakova OYu. Ispol'zovanie tekhnologiy

elektronnogo obucheniya v uchebnom protsesse [The use of

e-learning technologies in the educational process]. Distancionnoe

i virtual'noe obuchenie. 2014;12:50–5. (in Russian)

Halytsia I, Halytsia O. Intelektual'no-konkurentni ihry yak

kreatyvnyi mekhanizm aktyvizatsii pedahohichnoho, naukovoho

ta innovatsiinoho protsesiv [Intellectual-competitive games

as a creative mechanism for activating pedagogical, scientific

and innovative processes]. Vyscha shkola. 2011;1:104–7. (in

Ukrainian)

Lysenko MV. Innovatsiina paradyhma vyshchoi osvity Ukrainy

za umov perekhodu do informatsiinoho suspilstva [Innovative

paradigm of higher education in Ukraine in the transition to the

information society]. [dysertatsiia]. Kyiv; 175 p. (in Ukrainian)

Saukh PYu, redaktor. Innovatsii u vyschii osviti: problemy,

dosvid, perspektyvy [Innovation in higher education: problems,

experience, prospects: monograph]. Zhytomyr; 2011. 444 p. (in

Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-13

Номер

Розділ

Статті