ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.24061/1727-4338.XX.3.77.2021.13Ключові слова:
пандемія COVID-19, онлайн-навчання, дистанційне навчання, проблеми, можливостіАнотація
У статті проаналізовано інтеграцію онлайн-навчання у вищих навчальних медичних
закладах для забезпечення виконання основних компетенцій медичної підготовки
та надання якісної освіти студентам-медикам під час пандемії COVID-19.
Мета роботи – вивчити виклики та можливості, з якими стикаються медичні
школи при впровадженні дистанційного навчання для викладання базових наук у
відповідь на кризу, спричинену COVID-19.
Висновки. Незважаючи на темпи цього переходу як офіційні, так і неформальні
відгуки студентів вказували на те, що студенти мають надзвичайно високий
рівень задоволеності та залученості до навчання в онлайн-режимі. Використання
нових технологій (наприклад, штучного інтелекту для адаптивного навчання,
віртуального моделювання та телемедицини) для освіти буде неодмінним
компонентом трансформаційних змін та медичної освіти після закінчення пандемії
COVID-19. Оскільки лікарі починають використовувати телемедицину (телефонні
дзвінки, відеовідвідування та спілкування через онлайн-програми медичних записів)
для спілкування зі своїми пацієнтами, студенти повинні бути включені у це
навчальне середовище (і належним чином проінструктовані).
Посилання
Woolliscroft JO. Innovation in Response to the COVID-19
Pandemic Crisis. Acad Med. 2020;95(8):1140-2. doi: 10.1097/
ACM.0000000000003402
Calhoun KE, Yale LA, Whipple ME, Allen SM, Wood DE,
Tatum RP. The impact of COVID-19 on medical student surgical
education: Implementing extreme pandemic response measures
in a widely distributed surgical clerkship experience. Am J Surg.
;220(1):44–7. doi: 10.1016/j.amjsurg.2020.04.024
Sklar DP. COVID-19: Lessons From the Disaster That
Can Improve Health Professions Education. Acad Med.
;95(11):1631-3. doi: 10.1097/ACM.0000000000003547
Akers A, Blough C, Iyer MS. COVID-19 Implications on
Clinical Clerkships and the Residency Application Process
for Medical Students. Cureus [Internet]. 2020[cited 2021 Sep
;12(4):e7800. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
pmc/articles/PMC7243841/pdf/cureus-0012-00000007800.pdf
doi: 10.7759/cureus.7800
Khasawneh AI, Humeidan AA, Alsulaiman JW, Bloukh S,
Ramadan M, Al-Shatanawi TN, et al. Medical Students and
COVID-19: Knowledge, Attitudes, and Precautionary Measures.
A Descriptive Study From Jordan. Front Public Health [Internet].
[cited 2021 Sep 30];8:253. Available from: https://www.ncbi.
nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7274076/pdf/fpubh-08-00253.pdf
doi: 10.3389/fpubh.2020.00253
Ross DA. Creating a “Quarantine Curriculum” to Enhance
Teaching and Learning During the COVID-19 Pandemic. Acad
Med. 2020;95(8):1125-6. doi: 10.1097/ACM.0000000000003424
Longhurst GJ, Stone DM, Dulohery K, Scully D, Campbell T,
Smith CF. Strength, Weakness, Opportunity, Threat (SWOT)
analysis of the adaptations to anatomical education in the United
Kingdom and Republic of Ireland in response to the Covid-19pandemic. Anat Sci Educ. 2020;13(3):301-11. doi: 10.1002/
ase.1967
Fernandez AA, Shaw GP. Academic leadership in a time of crisis:
the coronavirus and COVID-19. J Leadersh Stud. 2020;14(1):39-
doi: 10.1002/jls.21684
The University of the West Indies. UWI shares changes to
teaching, exams amid COVID-19 [Internet]. Loop News;
[cited 2021 Sep 25]. Available from: https://tt.loopnews.
com/content/uwi-shares-changes-teaching-exams-amid-covid-19
Yurttas IS, Aktar I, Bardak M, Goeschl S. Institutional report for
COVID-19 impact on medical education [Internet]. European
Medical Students’ Association; 2020[cited 2021 Sep 27].
Available from: https://medisep.org/mediblog-blog10
Dedeilia A, Sotiropoulos MG, Hanrahan JG, Janga D, Dedeilias
P, Sideris M. Medical and surgical education challenges and
innovations in the COVID-19 era: a systematic review. In Vivo.
;34(3 Suppl):1603-11. doi: 10.21873/invivo.11950
Representatives of the STARSurg Collaborative. Medical
student involvement in the COVID-19 response. Lancet.
;395(10232):1254. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30795-9
Rose S. Medical student education in the time of COVID-19.
JAMA. 2020;323(21):2131-2. doi: 10.1001/jama.2020.5227
Stowell JR, Bennett D. Effects of online testing on student
exam performance and test anxiety. J Educ Comput Res.
;42(2):161–71. doi: 10.2190/EC.42.2.b
Wolanskyj-Spinner AP. COVID-19: the global disrupter of
medical education [Internet]. 2020[cited 2021 Sep 30]. Available
Waghmare PP, Gupta A. Challenges and Solutions to Continuing
Medical Education amid Novel Coronavirus Disease (COVID-19)
Pandemic and National Lockdown in India. MedEdPublish
[Internet]. 2020[cited 2021 Sep 27]. Available from: https://
www.mededpublish.org/manuscripts/3346 doi: 10.15694/
mep.2020.000219.1
Torda AJ, Velan G, Perkovic V. The impact of Covid-19 pandemic
on medical education. Med J Aust. 2020;213(7):334. doi:
5694/mja2.50762
Goh PS, Sandars J. A vision of the use of technology in medical
education after the COVID-19 pandemic. MedEdPublish
[Internet]. 2020[cited 2021 Sep 27];9(1):49. Available from:
https://www.mededpublish.org/manuscripts/2943 doi: 10.15694/
mep.2020.000049.1
Gallagher TH, Schleyer AM. “We signed up for this!” Student
and trainee responses to the Covid-19 pandemic. N Engl
J Med [Internet]. 2020[cited 2021 Sep 30];382(25):e96.
Available from: https://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/
NEJMp2005234?articleTools=true doi: 10.1056/nejmp2005234
Liang ZC, Ooi SBS, Wang W. Pandemics and their impact on
medical training: lessons from Singapore. Acad Med [Internet].
[cited 2021 Sep 25];20(10). Available from: https://www.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7188065/ doi: 10.1097/
ACM.0000000000003441
Pather N, Blyth P, Chapman JA, Dayal MR, Flack NAMS, Fogg
QA, et al. Forced disruption of anatomy education in Australia
and New Zealand: an acute response to the Covid-19 pandemic.
Nat Sci Educ. 2020;13(3):284–300. doi: 10.1002/ase.1968
Franchi T. The impact of the Covid-19 pandemic on current
anatomy education and future careers: a student’s perspective.
Anat Sci Educ. 2020;13(3):312–5. doi: 10.1002/ase.1966
Doubleday EG, O'Loughlin VD, Doubleday AF. The virtual
anatomy laboratory: usability testing to improve an online learning
resource for anatomy education. Anat Sci Educ. 2011;4(6):318–
doi: 10.1002/ase.252
Saverino D. Teaching anatomy at the time of COVID-19. Clin
Anat [Internet]. 2020[cited 2021 Sep 30]. Available from: https://
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7267360/pdf/CA-
-na.pdf doi: 10.1002/ca.23616
Bao W. COVID-19 and online teaching in higher education: a
case study of Peking University. Hum Behav Emerg Technol.
;2(2):113–5. doi: 10.1002/hbe2.191
Watson A, McKinnon T, Prior S-D, Richards L, Green
CA. COVID-19: time for a bold new strategy for medical
education. Med Educ Online [Internet]. 2020[cited 2021 Sep
;25(1):1764741. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.
gov/pmc/articles/PMC7269071/pdf/ZMEO_25_1764741.pdf
doi: 10.1080/10872981.2020.1764741
Samaraee AA. The impact of the COVID-19 pandemic on
medical education. Br J Hosp Med (Lond). 2020;81(7):1-4. doi:
12968/hmed.2020.0191
Emanuel EJ. The Inevitable Reimagining of Medical Education.
JAMA. 2020;323(12):1127-8. doi: 10.1001/jama.2020.1227
Candler C. Effective use of educational technology in
medical education. Colloquium on educational technology:
recommendations and guidelines for medical educators.
Washington: Association of American Medical Colleges; 2007.
p.
Sam AH, Millar KR, Lupton MGF. Digital Clinical Placement
for Medical Students in Response to COVID-19. Acad Med
[Internet]. 2020[cited 2021 Sep 25]. Available from: https://www.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7179062/ doi: 10.1097/
ACM.0000000000003431
Hollander JE, Carr BG. Virtually Perfect? Telemedicine for
Covid-19. N Engl J Med. 2020;382(18):1679-81. doi: 10.1056/
nejmp2003539
Chandra S, Laoteppitaks C, Mingioni N, Papanagnou D. ZoomingOut COVID: Virtual Clinical Experiences in an Emergency
Medicine Clerkship. Medical Education. 2020;54(12):1182-
doi: 10.1111/medu.14266
Alsoufi A, Alsuyihili A, Msherghi A, Elhadi A, Atiyah H, Ashini
A, et al. Impact of the COVID-19 pandemic on medical education:
Medical students’ knowledge, attitudes, and practices regarding
electronic learning. PLoS One [Internet]. 2020[cited 2021 Sep
;15(11):e0242905. Available from: https://www.ncbi.nlm.
nih.gov/pmc/articles/PMC7688124/pdf/pone.0242905.pdf doi:
1371/journal.pone.0242905
Dhillon J, Salimi A, ElHawary H. Impact of COVID-19 on
Canadian Medical Education: Pre-clerkship and Clerkship
Students Affected Differently. J Med Educ Curric Dev
[Internet]. 2020[cited 2021 Sep 30];7:2382120520965247.
Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/
PMC7576927/pdf/10.1177_2382120520965247.pdf doi:
1177/2382120520965247
Tapper J, Batty D, Savage,M. Medical students take final exams
online for first time, despite student concern. Guardian News
[Internet]. 2020[cited 2021 Sep 30]. Available from: https://www.
theguardian.com/education/2020/mar/22/coronavirus-forcesmedical-students-sit-final-exams-online
Arandjelovic A, Arandjelovic K, Dwyer K, Shaw C. COVID-19:
Considerations for Medical Education during a Pandemic.
MedEdPublish [Internet]. 2020[cited 2021 Sep 30]. Available
from: https://www.mededpublish.org/manuscripts/3082 doi:
15694/mep.2020.000087.1
Munshi F, Alsughayyer A, Alhaidar S, Alarfaj M. An Online
Clinical Exam for Fellowship Certification during COVID-19
Pandemic. Med Educ. 2020;54(10):954-5. doi: 10.1111/
medu.14267
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 I.M. Поясник, В.А. Гриб
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Часопис користується «Типовим шаблоном положення про авторські права».