КЛІНІКО-ЕПІДЕМІОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНОЇ ТРАВМИ В УМОВАХ ОБЛАСНОГО МІСТА

Автор(и)

  • С.О. Гурʼєв
  • В.А. Кушнір
  • В.І. Гребенюк
  • О.В. Більцан

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXII.1.83.2023.02

Ключові слова:

дорожньо-транспортна травма, клінікоепідеміологічна характеристика, обласне місто

Анотація

Мета дослідження – визначити та сформувати клініко-епідеміологічну характеристику дорожньо-транспортного травматизму як медико-соціального явища в умовах обласного міста. Матеріали та методи. Проведено ретроспективний аналіз 242 випадків травмованих, що отримали пошкодження внаслідок автомобільної травми і перебували на лікуванні в лікарні швидкої медичної допомоги міста Чернівці з 2019 по 2020 роки. Масив дослідження за обсягом перебільшує значення необхідного і достатнього, що визначено згідно із законом великих чисел. Масив вивчення сформовано методом беззворотної рандомізації за методологією випадкових чисел із загального масиву травмованих приблизно 5000 осіб. Результати. Встановлено, що пошкодження внаслідок дорожньо-транспортних пригод отримують переважно особи чоловічої статі (66,12 %). Показник виживання в обох статевих групах подібний до такого ж показника у загальному масиві дослідження (86,36 %). У вікових групах до 70 років значно переважають постраждалі з позитивним результатом та тенденцією щодо незначного зниження питомої ваги таких постраждалих за зростанням показника віку. У результативній групі з негативним перебігом травматичного процесу на першому ранговому місці за питомою вагою знаходяться пішоходи (39,40 %), найменший показник спостерігається в учасників руху, водіїв (27,27 %). Серед осіб чоловічої статі найчастіше травмуються водії (42,50 %), а серед осіб жіночої статі – пасажири (43,90 %). На виникнення дорожньо-транспортної травми та результат перебігу травматичного процесу впливає вікова ознака, ознаки статі та участі в русі. Висновки. 1. Результати аналізу статево-вікових ознак масиву постраждалих внаслідок дорожньо-транспортних пригод в умовах обласного міста вказують на перевагу постраждалих чоловіків (66,12 %), зокрема, працездатного віку – 21-60 років (64,05 %). 2. Найбільш часто травмуються водії та пасажири – по 36,36 %, а пішоходи – 27, 28 %, що визначає певний ризик отримання травми залежно від участі в русі; найбільший ризик виникнення негативного результату перебігу травматичного процесу мають пішоходи (39,40 %).

Посилання

DTP v Ukraini: skil’ky liudei travmuiet’sia i hyne na dorohakh [Road

accidents in Ukraine: how many people are injured and killed on the

roads]. Slovo i dilo [Internet]. 2021[tsytovano 2023 Kvi 30]. Dostupno:

https://www.slovoidilo.ua/2021/07/21/infografika/suspilstvo/dtpukrayini- skilky-lyudej- travmuyetsya-hyne-dorohax (in Ukranian)

Sarayev A. Analiz suchasnykh pokaznykiv dorozhn’otransportnykh pryhod [Analysis of modern indicators of road

accidents]. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway

university. 2013;63:101-6. (in Ukranian)

Razzak JA, Bhatti J, Wright K, Nyirenda M, Tahir MR, Hyder AA.

Improvement in trauma care for road traffic injuries: an assessment of the

effect on mortality in low-income and middle- income countries. Lancet.

;400(10348):329-36. doi: 10.1016/s0140-6736(22)00887-x

Ma DR, Peek- Asa C, Baragan EA, Chereches RM, Mocean

F. Epidemiology of Road Traffic Injuries Treated in a Large

Romanian Emergency. Traffic Inj Prev. 2015;16(8):835-41. doi:

1080/15389588.2015.1030501

Hyder АА, Hoe C, Hijar M, Peden M. The political and social

contexts of global road safety: challenges for the next decade. Lancet.

;400(10346):127-36. doi: 10.1016/s0140-6736(22)00917-5

World Health Organization. Road traffic injuries [Internet].

Geneva: WHO; 2022[cited 2023 Apr 27]. Available from: https://

www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic- injuries

Gozhenko AI, Belaya YS. Problemy vynyknennia dorozhn’otransportnykh pryhod ta dorozhn’o-transportnoho travmatyzmu

v Ukraini. Mozhlyvi shliakhy yikh vyrishennia [Тhe problem

of traffic accidents and road traffic injuries in Ukraine. Possible

ways of their solving]. Actual problems of transport medicine.

;3:11-22. (in Ukranian)

Banerjee M, Bouillon B, Shafizadeh S, Paffrath T, Lefering R,

Wafaisade A. Epidemiology of extremity injuries in multiple

trauma patients. Injury. 2013;44(8):1015-21. doi: 10.1016/j.

injury.2012.12.007

Whitaker J, O’Donohoe N, Denning M, Poenaru D, Guadagno E,

Leather AJM, et al. Assessing trauma care systems in low-income

and middle- income countries: a systematic review and evidence

synthesis mapping the Three Delays framework to injury health

system assessments. BMJ Global Health [Internet]. 2021[cited

Apr 30];6(5): e004324. Available from: https://www.ncbi.

nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8118008/pdf/bmjgh-2020-004324.

pdf doi: 10.1136/bmjgh-2020-004324

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-29

Номер

Розділ

Статті