АНАЛІЗ КЛІНІКО-АНАТОМІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНОЇ ТРАВМИ В УМОВАХ ОБЛАСНОГО МІСТА (ПОВІДОМЛЕННЯ ПЕРШЕ: ОБСЯГ УРАЖЕННЯ)

Автор(и)

  • С.О. Гурʼєв
  • В.А. Кушнір
  • В.І. Гребенюк
  • О.С. Соловйов

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXII.2.84.2023.01

Ключові слова:

дорожньотранспортна травма, клініко-нозологічна характеристика, обсяг ушкодження, обласне місто

Анотація

Метадослідження–визначититаверифікуватиобсягушкодженняупостраждалих
внаслідок дорожньо-транспортної травми (ДТП) в умовах обласного міста.
Матеріали та методи. Проведено ретроспективний аналіз 242 випадків травм,
отриманих внаслідок автомобільної травми і перебували на лікуванні в лікарні
швидкої медичної допомоги міста Чернівці з 2019 по 2020 роки.
Результати. У загальному масиві дослідження 28,51 % постраждалих мають
обсяг ушкодження двох анатомо-функціональних ділянок (АФД), 27,51 % – однієї,
24,38 % – трьох АФД. Серед постраждалих, що вижили, спостерігається така ж
тенденція– 30,32 % постраждалих мають ушкодження двох АФД, 26,56 % – однієї,
а ушкодження шести АФД мають тільки 0,89 %. У постраждалих, що померли,
найбільша питома вага припадає на осіб, у яких ушкоджено одну та дві АФД –
по 23,53 %, та чотири і п’ять АФД–по 17,65 %. Найвища летальність спостерігали
у постраждалих із ушкодженням п’яти та шести АФД – 33,33 % та 50,50 %
відповідно. Ушкодження однієї та двох АФД більш характерне для пасажирів
(40,91 % та 40,58 % відповідно), а ушкодження чотирьох, п’яти та шести АФД –
для пішоходів (37,14 %, 66,67 % та 50,0 % відповідно).
Висновки: 1. У постраждалих внаслідок ДТП в умовах обласного міста переважає
поєднана травма (політравма) – 72,72 %. 2. Найбільшу питому вагу в масиві
тих, що померли, має поєднання трьох АФД (23,53 %), а у масиві тих, що вижили –
двох АФД 30,22 %. 3. Ознака участі в русі має суттєвий вплив на обсяг ушкоджень
у постраждалих внаслідок ДТП, особливо це стосується пішоходів.

Посилання

DTP v Ukraini: skil’ky liudei travmuiet’sia i hyne na dorohakh

[Road accidents in Ukraine: how many people are injured and

killed on the roads] [Internet]. Slovo i dilo. 2021[tsytovano

Ser 04]. Dostupno: https://www.slovoidilo.ua/2021/07/21/

infografika/suspilstvo/dtp-ukrayini- skilky-lyudej- travmuyetsyahyne-dorohax (in Ukrainian)

Hareru HE, Negassa B, Abebe RK, Ashenafi E, Zenebe GA, Debela

BG, et al. The epidemiology of road traffic accidents and associated

factors among drivers in Dilla Town, Southern Ethiopia. Front Public

Health [Internet]. 2022[cited 2023 Aug 03];10:1007308. Available

from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9686279/

pdf/fpubh-10-1007308.pdf doi: 10.3389/fpubh.2022.1007308

Marsden NJ, Tuma F. Polytraumatized Patient [Internet]. Treasure

Island (FL): StatPearls Publishing; 2023[updated 2022 Jul 04;

cited 2023 Aug 07]. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.

gov/books/NBK554426/

Martins RS, Saqib SU, Gillani M, Sania SRT, Junaid MU, Zafar

H. Patterns of traumatic injuries and outcomes to motorcyclists

in a developing country: A cross- sectional study. Traffic Inj Prev.

;22:2:162-6. doi: 10.1080/15389588.2020.1856374.

Pfeifer R, Tarkin IS, Rocos B, Pape HC. Patterns of mortality and

causes of death in polytrauma patients – has anything changed?

Injury. 2009;40(9):907-11. doi: 10.1016/j.injury.2009.05.006

Whitaker J, O’Donohoe N, Denning M, Poenaru D, Guadagno E,

Leather AJM, et al. Assessing trauma care systems in low-income

and middle- income countries: a systematic review and evidence

synthesis mapping the Three Delays framework to injury health

system assessments. BMJ Global Health [Internet]. 2021[cited

Aug 03];6(5): e004324. Available from: https://www.ncbi.

nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8118008/pdf/bmjgh-2020-004324.

pdf doi: 10.1136/bmjgh-2020-004324

Volyanskiy PB. Kompleksnyi analiz potreby v medychnomu

zakhysti naselennia vid naslidkiv nadzvychainykh sytuatsii

[Comprehensive analysis of the need for medical protection of

the population against the consequences of emergency situations].

Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok [Internet].

[tsytovano 2023 Ser 07];3. Dostupno: http://www.dy.nayka.

com.ua/?op=1&z=818 (in Ukrainian)

Huriev SO, Kushnir VA, Grebeniuk VI, Biltsan OV. Klinikoepidemiolohichna kharakterystyka dorozhn’o-transportnoi travmy

v umovakh oblasnoho mista [Clinical and epidemiological

characteristics of road traffic injuries in the conditions of regional

city]. Сlinical and experimental pathology. 2023;22(1):9-14. doi:

24061/1727-4338.XXII.1.83.2023.02 (in Ukrainian)

Guryev SO, Kushnir VA. Клініко–анатомічна характеристика

дорожньо-транспортної травми в умовах мегаполіса.

Повідомлення друге: анатомічна верифікація пошкоджень

[Clinic–anatomical characteristic of the traffic–transport trauma

in the megapolis environment. First communication: the damage

volume]. Klinichna Khirurhiia. 2022;89(9-10):29-33. doi:

26779/2522-1396.2022.9-10.29 (in Ukrainian)

Guryev SO, Kushnir VA, Solovyov OS. Kliniko–anatomichna

kharakterystyka dorozhn’o–transportnoi travmy v umovakh

mehapolisa. Povidomlennia druhe: anatomichna veryfikatsiia

poshkodzhen’ [Clinico–anatomical characteristic of the

traffi c trauma in the megapolis environment.Second report:

anatomical verifi cation of injuries]. Klinichna Khirurhiia.

;89(11-12):28-33. doi: 10.26779/2522-1396.2022.11-12.28

(in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-23

Номер

Розділ

Статті