ЕФЕКТИВНІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • О.В. Гарвасюк
  • С.В. Наместюк
  • С.С. Ткачук
  • Л.О. Гуз
  • А.Я. Велика
  • Г.М. Лапа

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXII.2.84.2023.13

Ключові слова:

інтерактивні методи навчання, ділові навчальні ігри, педагогічний процес, метод «мозковий штурм»

Анотація

Інтерактивні методи навчання організовують навчальний процес як спільну
творчість викладача та студентів. Використання у навчальному процесі цих
методів базується на принципах науковості, інформативності та саморозвитку,
взаємозв’язку теорії та практики, оптимальному поєднанні індивідуальної
та колективної активності. Важлива особливість інтерактивних ігор – їх
здатність мотивувати навчання студента, сприяти соціалізації та професійному
розвитку, надання можливості перевірити знання на практиці та в ургентній
ситуації, розвивати й інтегрувати навички та здібності. До інтерактивних
методів навчання відносяться творчі завдання, робота в малих групах
та навчальні ігри, використання суспільних ресурсів (запрошення фахівця,
відвідування тематичних екскурсій), залучення студентів до участі у соціальних
проєктах, вивчення матеріалу шляхом інтерактивної лекції, методології «студент
у ролі викладача» та «кожен вчить кожного», робота з наочними матеріалами,
використання та аналіз відео-, аудіо- матеріалів, «кейс метод», розбір ситуації
з практики учасника, тестування, анкетування, іспит з подальшим аналізом
результатів тощо.

Застосування інтерактивних методів навчання забезпечує активізацію розумової
діяльності, лідерських якостей студента, розвиває клінічне та критичне мислення
майбутнього фахівця. Практика застосування методу «мозковий штурм»
вважається перспективним для покращення якості засвоєння знань, це проста
техніка, в методологію якої легко вникнути і так само застосовувати під час
практичної діяльності викладача.
Мета роботи – обґрунтувати доцільність використання інтерактивних методів
навчання, навчальних ділових і рольових ігор у медичному закладі вищої освіти, а також
впровадження методу «мозковий штурм» під час проведення практичного заняття.
Висновки. Ігрові методи навчання у закладі вищої освіти можуть бути
основою цілеспрямованого моделювання цілісної структури професійної
діяльності майбутнього лікаря. Головними перевагами інтерактивних методів
навчання є можливість активізації самостійної пізнавальної і розумової
діяльності студентів, посилення мотивації до вивчення дисципліни, підвищення
самооцінки в процесі отримання позитивних результатів, розвиток навичок
володіння сучасними інформаційними технологіями. Головна мета і суть методу
«мозковий штурм» – покращення підготовки фахівців, їх тренування і розвиток
професійних навичок до рівня високої кваліфікації. Завдяки цьому методу в процесі
пошуку ідей та пропозицій стимулюється інтуїтивне мислення, розвиваються
комунікабельність та вміння роботи в групі, розвивається клінічне мислення,
підвищується ефективність прийнятих рішень.

Посилання

Volkova NP. Interaktyvni tekhnolohii navchannia u vyschii shkoli

[Interactive learning technologies in higher education]. Dnipro;

360 p. (in Ukranian)

Hevko IV. [Use of modern information technologies in training

students of high schools]. Scientific Journal of MP. Dragomanov

National Pedagogical University. Series 5 Pedagogical Sciences:

Realities and Perspectives. 2018;62:46-50. (in Ukranian)

Shahina I, Ilyina O. Interaktyvni plakaty v osvitnii diial’nosti

[Interactive posters in educational activities]. Problemy ta

perspektyvy formuvannia natsional’noi humanitarno- tekhnichnoi

elity. 2015;42:403-12. (in Ukranian)

Soroka TV. Skraibinh yak suchasna forma vizualizatsii navchal’noho

materialu [Scribing as a modern form of visualization of educational

material]. Heohrafiia. 2015;15-18:60-2. (in Ukranian)

Venkatesan M, Coskun AF. Digital posters for interactive cellular

media and bioengineering education. Commun Biol [Internet].

[cited 2023 Apr 14];2:455. Available from: https://www.

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6898652/pdf/42003_2019_

Article_702.pdf doi: 10.1038/s42003-019-0702-1

Serheieva SM. Tekhnolohiia Veb-kvest [Web-quest technology].

Lysychans’k; 2016. 18 p. (in Ukranian)

Maruxo HB, Prado C, de Almeida DM, Tobase L, Grossi MG, Vaz

DR. Webquest and Comics in the Formation of Human Resources

in Nursing. Rev Esc Enferm USP. 2015;49(Spec N):68-74. doi:

1590/s0080-623420150000800010

Jahromi ZB, Mosalanejad L. Integrated method of teaching in Web

Quest activity and its impact on undergraduate students’ cognition

and learning behaviors: a future trend in medical education. Glob J

Health Sci. 2015;7(4):249-59. doi: 10.5539/gjhs.v7n4p249

Sanford J, Townsend- Rocchiccioli J, Trimm D, Jacobs M. The

WebQuest: constructing creative learning. J Contin Educ Nurs.

;41(10):473-9. doi: 10.3928/00220124-20100503-04

Burgess A, van Diggele C, Roberts C, Mellis C. Team-based

learning: design, facilitation and participation. BMC Med

Educ [Internet]. 2020[cited 2023 Apr 14];20(Suppl 2):461.

Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/

PMC7712595/pdf/12909_2020_Article_2287.pdf doi: 10.1186/

s12909-020-02287

Kaur M, Manna S, Ahluwalia H, Bhattacharjee M. Flipped

Classroom (FCR) as an Effective Teaching- Learning Module

for a Large Classroom: A Mixed- Method Approach. Cureus

[Internet]. 2022[cited 2023 Apr 17];14(8): e28173. Available from:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9491688/pdf/

cureus-0014-00000028173.pdf doi: 10.7759/cureus.28173

Kang HY, Kim HR. Impact of blended learning on learning

outcomes in the public healthcare education course: a review

of flipped classroom with team-based learning. BMC

Med Educ [Internet]. 2021[cited 2023 Apr 17];21(1):78.

Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/

PMC7845047/pdf/12909_2021_Article_2508.pdf doi: 10.1186/

s12909-021-02508

Hurevych R, Kademiya M. Suchasni interaktyvni tekhnolohii

navchannia studentiv [Modern interactive technology learning

of students]. Theory and practice of social systems management.

;4:99-104. (in Ukranian)

Ramnanan CJ, Pound LD. Advances in medical education and

practice: student perceptions of the flipped classroom. Adv Med

Educ Pract. 2017;8:63-73. doi: 10.2147/amep.s109037

Burgess A, Bleasel J, Haq I, Roberts C, Garsia R, Robertson T,

et al. Team-based learning (TBL) in the medical curriculum:

better than PBL? BMC Med Educ [Internet]. 2017[cited 2023

Apr 14];17(1):243. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/

pmc/articles/PMC5723088/pdf/12909_2017_Article_1068.pdf

doi: 10.1186/s12909-017-1068-z

Zharkykh YuS, Lysochenko SV, Sus’ BB, Tretiak OV. Komp’iuterni

tekhnolohii v osviti [Computer technologies in education]. Kyiv;

239 p. (in Ukranian)

Shahina I, Laznyyuk D. Intensyfikatsiia osvitn’oho protsesu

z vykorystanniam on-line zasobiv [Increasing the quality of

professional training of students by on-line tools]. Physical and

Mathematical Education. 2017;4:318-23. (in Ukranian)

DeWitt D, Harrison LE. The Potential Impact of Scribes on

Medical School Applicants and Medical Students with the

New Clinical Documentation Guidelines. J Gen Intern Med.

;33(11):2002-4. doi: 10.1007/s11606-018-4582-8

Burgess A, Roberts C, Ayton T, Mellis C. Implementation of

modified team-based learning within a problem based learning

medical curriculum: a focus group study. BMC Med Educ [Internet].

[cited 2023 Apr 17];18(1):74. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5892039/pdf/12909_2018_

Article_1172.pdf doi: 10.1186/s12909-018-1172-8

Marshall AM, Conroy ZE. Effective and Time- Efficient Implementation

of a Flipped- Classroom in Preclinical Medical Education. Med Sci

Educ. 2022;32(4):811-7. doi: 10.1007/s40670-022-01572-3

Seeber I, de Vreede GJ, Maier R, Weber B. Beyond Brainstorming:

Exploring Convergence in Teams. J Manag Inf Syst.

;34(4):939-69. doi: 10.1080/07421222.2017.1393303

Wong FMF, Kan CWY. Online Problem- Based Learning Intervention

on Self- Directed Learning and Problem- Solving through Group

Work: A Waitlist Controlled Trial. Int J Environ Res Public Health

[Internet]. 2022[cited 2023 Apr 14];19(2):720. Available from:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8775567/pdf/

ijerph-19-00720.pdf doi: 10.3390/ijerph19020720

Kocherha Ye V. «Mozkovyi shturm» yak efektyvnyi metod

navchannia [«Brainstorming» as an effective learning method].

Bulletin of the Scientific and Methodological Center of Educational

Institutions in the Field of Civil Defense. 2017;27:35-8.

(in Ukranian)

Telemukha S. Mozkovyi shturm yak metod realizatsii

intereaktyvnoho navchannia [Brainstorm as a methodof

ibrainstorming as a methodof of implementation of interactive

learning]. Ukrainian Scientific Medical Youth Journal.

;1:169-71. (in Ukranian)

Tkachenko L, Khmelnytska O. Osoblyvosti vprovadzhennia

dystantsiinoho navchannia v osvitnii protses zakladu vyschoi

osvity [Peculiarities of implementing distance learning in the

educational process of a higher education institution]. Pedagogy

of creative personality formation in higher and general academic

schools. 2021;3(75):91-6. doi: 10.32840/1992-5786.2021.75-3.18

(in Ukranian)

Trelease RB. From chalkboard, slides, and paper to e-learning:

How computing technologies have transformed anatomical

sciences education. Anat Sci Educ. 2016;9(6):583-602. doi:

1002/ase.1620

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-23

Номер

Розділ

Статті