АНАЛІЗ КЛІНІКО-АНАТОМІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНОЇ ТРАВМИ В УМОВАХ ОБЛАСНОГО МІСТА ПОВІДОМЛЕННЯ ДРУГЕ: АНАТОМІЧНА ВЕРИФІКАЦІЯ ПОШКОДЖЕНЬ

Автор(и)

  • С.О. Гурʼєв
  • В.А. Кушнір
  • В.І. Гребенюк

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXII.3.85.2023.01

Ключові слова:

дорожньотранспортна травма, клініко-нозологічна характеристика, анатомічна верифікація пошкоджень, обласне місто

Анотація

Дорожньо-транспортна травма є однією з основних причин загибелі дітей та
молоді. За один день в усьому світі внаслідок дорожньо-транспортних пригод гине
близько 3700 осіб.
Мета дослідження – верифікувати клініко-анатомічну характеристику
пошкоджень унаслідок дорожньо-транспортних пригод в умовах обласного міста.
Матеріали та методи. Проведено ретроспективний аналіз 242 випадків
постраждалих, які отримали травму в результаті дорожньо-транспортної
травми (ДТП) й проходили лікування в лікарні швидкої медичної допомоги міста
Чернівціз2019по2020роки.Масив дослідження сформовано методомбеззворотної
рандомізації за методологією випадкових чисел.
Результати. Дослідженням встановлено, що у постраждалих внаслідок ДТП
у загальному масиві найчастіше травмуються голова – 75,62 %, кінцівки – 55,79 %
та грудна клітка – 42,56 %. У масиві постраждалих, які вижили, спостерігається
подібний ранговий розподіл, а показники питомої ваги є близькими за значеннями.
У масиві постраждалих спостерігається різниця в рангових місцях: найчастіше
травмуються голова та шия – 88,23 %, таз – 70,59 % та грудна клітка – 64,71 %.
У водіїв краніальний компонент спостерігається у 65,91 %, у пасажирів – у 76,14 %,
у пішоходів – у 87,88 % (перше рангове місце). Найрідше у водіїв пошкоджуються
живіт і таз – по 15,91 %, у пасажирів – таз, 12,50 %, а у пішоходів – живіт, 18,18 %.
В усіх групах учасників руху, які померли, коефіцієнт поєднання пошкоджень більший,
ніжупостраждалих,яківижили,алетакийпоказникрізнийукожнійгрупі.Найбільша
летальність при краніальних ушкодженнях спостерігається у пасажирів – 10,45 %,
при вертебральній травмі – у пішоходів, 16,67 %, при торакальній травмі – у групі
пішоходів, 12,12 %, при травмі живота – у пішоходів, 33,33 %, при травмі тазу –
у пішоходів, 42,86 %, при травмі кінцівок – у пасажирів, 5,56 %.
Висновки. 1.Клініко-анатомічна характеристика: постраждалі внаслідокдорожньотранспортних пригод мають різну частоту пошкоджень конкретних анатомофункціональних ділянок. Найчастіше у постраждалих пошкоджується голова –
75,62 %, кінцівки – 55,79 % та грудна клітка – 42,56 %. 2. Негативний результат
перебігу травматичного процесу вірогідно залежить від пошкодженої клінікоанатомічної ділянки та ознакиучасті в русі. Найбільша летальність спостерігається
у пішоходів, водіїв та пасажирів унаслідок пошкодження тазу (42,86 %, 28,57 %
та 18,18 % відповідно). 3. Пошкодження у постраждалих унаслідок дорожньотранспортних пригод мають багатокомпонентний характер. Найвищий коефіцієнт
поєднання у померлих пішоходів – 4,17, а найменший у водіїв, які вижили, – 2,06.

Посилання

Centers for Disease Control and Prevention. Road Traffic Injuries

and Deaths – A Global Problem [Інтернет]. Centers for Disease

Control and Prevention; 2023[cited 2023 Oct 27]. Available from:

https://www.cdc.gov/injury/features/global-road-safety/index.html

Razzak JA, Bhatti J, Wright K, Nyirenda M, Tahir MR, Hyder AA.

Improvement in trauma care for road traffic injuries: an assessment

of the effect on mortality in low-income and middle- income

countries. Lancet. 2022;400(10348):329-36. doi: 10.1016/s0140-

(22)00887-x

DTP v Ukraini: skil’ky liudei travmuiet’sia i hyne na dorohakh

[Road accidents in Ukraine: how many people are injured and

killed on the roads] [Internet]. Slovo i dilo; 2021[tsytovano 2023

Zhov 30]. Dostupno: https://www.slovoidilo.ua/2021/07/21/

infografika/suspilstvo/dtp-ukrayini- skilky-lyudej- travmuyetsyahyne-dorohax (in Ukranian)

World Health Organization. Road traffic injuries [Internet].

Geneva: WHO; 2022[cited 2023 Oct 27]. Available from: https://

www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic- injuries

Montenegro- Martínez G, Agudelo- Cifuentes MC, Muñoz- Rodriguez

DI. Mortality due to traffic accidents in Colombia: Profiles of

pedestrians and cyclists, 1998-2019. F1000Res [Internet]. 2023[cited

Oct 25];12:360. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.

gov/pmc/articles/PMC10415722/pdf/f1000research-12-152870.pdf

doi: 10.12688/f1000research.131431.2

Ezzati F, Shabani M, Mohammadhoseini T, Karimi F, KhodayariZarnaq R. Factors Affecting Children’s Mortality Due to Traffic

Accidents Using Haddon Model and Statistical Process Control in

Ardabil Province, Iran. Health Scope [Internet]. 2022[cited 2023

Oct 30];11(3): e120953. Available from: https://brieflands.com/

articles/healthscope-120953.pdf doi: 10.5812/jhealthscope-120953

Glèlè- Ahanhanzo Y, Kpozèhouen A, Paraïso N, Makoutodé P,

Biaou COA, Remacle E, et al. Disability and Related Factors

among Road Traffic Accident Victims in Benin: Study from Five

Public and Faith- Based Hospitals in Urban and Suburban Areas.

Open Journal of Epidemiology. 2018;8:226-41. doi: 10.4236/

ojepi.2018.84018

Smith RM, Cambiano V, Colbourn T, Collins JH, Graham M, Jewell

B, et al. Estimating the health burden of road traffic injuries in

Malawi using an individual- based model. Inj Epidemiol [Internet].

[cited 2023 Oct 27];9(1):21. Available from: https://www.

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9275162/pdf/40621_2022_

Article_386.pdf doi: 10.1186/s40621-022-00386-6

Lee JS, Kim YH, Yun JS, Jung SE, Chae CS, Chung MJ.

Characteristics of Patients Injured in Road Traffic Accidents

According to the New Injury Severity Score. Ann Rehabil Med.

;40(2):288-93. doi: 10.5535/arm.2016.40.2.288

Dias D, Silva JS, Bernardino A. The Prediction of Road- Accident

Risk through Data Mining: A Case Study from Setubal, Portugal.

Informatics [Internet]. 2023[cited 2023 Oct 30];10(1):17. Available

from: https://www.mdpi.com/2227-9709/10/1/17 doi: 10.3390/

informatics10010017

Lee D, Guldmann JM, von Rabenau B. Impact of Driver’s Age

and Gender, Built Environment, and Road Conditions on Crash

Severity: A Logit Modeling Approach. Int J Environ Res Public

Health [Internet]. 2023[cited 2023 Oct 25];20(3):2338. Available

from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9915014/

pdf/ijerph-20-02338.pdf doi: 10.3390/ijerph20032338

Chalya PL, Mabula JB, Dass RM, Mbelenge N, Ngayomela IH,

Chandika AB, Gilyoma JM. Injury characteristics and outcome

of road traffic crash victims at Bugando Medical Centre in

Northwestern Tanzania. J Trauma Manag Outcomes. 2012 Feb

;6(1):1. doi: 10.1186/1752-2897-6-1.

Javali RH, Krishnamoorthy, Patil A, Srinivasarangan M, Suraj,

Sriharsha. Comparison of Injury Severity Score, New Injury

Severity Score, Revised Trauma Score and Trauma and Injury

Severity Score for Mortality Prediction in Elderly Trauma

Patients. Indian J Crit Care Med. 2019;23(2):73-7. doi: 10.5005/

jp-journals-10071-23120

Huriev SO, Kushnir VA, Grebeniuk VI, Biltsan OV. Klinikoepidemiolohichna kharakterystyka dorozhn’o-transportnoi travmy

v umovakh oblasnoho mista [Clinical and epidemiological

characteristics of road traffic injuries in the conditions of regional

city]. Clinical and experimental pathology. 2023;22(1):9-14.

24061/1727-4338.XXII.1.83.2023.02 (in Ukranian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21

Номер

Розділ

Статті