ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ УДОСКОНАЛЕННЯ ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК ЛІКАРІВ-АНЕСТЕЗІОЛОГІВ

Автор(и)

  • А.В. Андрущак
  • В.М. Коновчук
  • М.В. Дікал
  • С.В. Кушнір

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXIII.2.88.2024.21

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології, лікарі-анестезіологи, симуляційне навчання, практичні навички

Анотація

Мета роботи – дослідити роль інформаційно-комунікаційних технологій упрофесійномурозвиткулікарів-анестезіологів,акцентуючи увагунасимуляційному навчанні, електронних медичних записах, телемедицині, електронних навчальних ресурсах. Матеріали та методи. Проведено огляд наукової літератури, аналіз публікацій у медичних журналах, базах даних PubMed, Scopus, Google Scholar для визначення основних тенденцій та результатів використання інформаційно-комунікаційних технологій в анестезіології. Результати. Симуляційне навчання дозволяє лікарям відпрацьовувати складні клінічні ситуації в безпечному середовищі, що значно підвищує рівень готовності до реальних невідкладних станів. Електронні медичні записи спрощують доступ до пацієнтів і забезпечують точність та безперервність медичної інформації, що важливо для передопераційної підготовки та післяопераційного догляду. Телемедицина відкриває нові можливості для консультування та навчання, дозволяючи лікарям отримувати консультації від колег з усього світу та брати участь у віддалених навчальних сесіях. Електронні навчальні ресурси забезпечують постійний доступ до новітніх знань, досліджень і клінічних рекомендацій, що сприяє безперервному професійному розвитку. Висновок. Інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій у навчання та роботу лікарів-анестезіологів сприяє підвищенню якості медичної допомоги, безпеки пацієнтів та професійного розвитку фахівців.

Посилання

Ustinov OV. Bezperervne navchannia medykiv: opublikovano

postanovu Uriadu [Continuous training of doctors: the Government’s

resolution has been published]. Ukrains’kyi medychnyi chasopys

[Internet]. 2018[tsytovano 2024 Lyp 20]. Dostupno: https://umj.

com.ua/uk/novyna-124434-bezperervne- navchannya-medikivopublikovano-postanovu- uryadu (in Ukrainian)

Sukhonos VV, Harust YV, Shevtsov YA. Didzhytalizatsiia osvity

v Ukraini: zarubizhnyi dosvid ta vitchyzniana perspektyva

vprovadzhennia [Digitalization of education in Ukraine: foreign

experience and domestic perspective of implementation]. Legal

Horizons. 2019;19:79-86. doi: 10.21272/legalhorizons.2019.i19.

p79 (in Ukrainian)

Lazurenko OO. Didzhytalizatsiia osvity v Ukraini: zarubizhnyi

dosvid ta vitchyzniana perspektyva vprovadzhennia [The problem

of self-regulation and professional self-realization of a specialist

personality]. Theory and Practice of Modern Psychology.

;3:34-9. (in Ukrainian)

Stensaker B, Maassen P, Borgan M, Oftebro M, Karseth B. Use,

updating and integration of ICT in higher education:

Linking purpose, people and pedagogy. Higher Education.

;54(3):417-33. doi: 10.1007/s10734-006-9004-x

Stein SJ, Sim KN. Enhancing the roles of information and

communication technologies in doctoral research processes.

Int J Educ Technol High Educ [Internet]. 2020[cited 2024 Jul

;17:34. Available from: https://educationaltechnologyjournal.

springeropen.com/counter/pdf/10.1186/s41239-020-00212-3.pdf

doi: 10.1186/s41239-020-00212-3

Elshama SS. How to apply Simulation- Based Learning in Medical

Education? Iberoam J Med. 2020;2:79-86.

Lorello GR, Cook DA, Johnson RL, Brydges R. Simulation- based

training in anaesthesiology: a systematic review and meta-analysis.

Br J Anaesth. 2014;112(2):231-45. doi: 10.1093/bja/aet414

Butson R, Sim KN. The role of personal computers in undergraduate

education. International Journal of Digital Literacy and Digital

Competence. 2013;4(3):1-9. doi: 10.4018/ijdldc.201307010

Wilson D, Sheikh A, Görgens M, Ward K. Technology and

Universal Health Coverage: Examining the role of digital health.

J Glob Health [Internet]. 2021[cited 2024 Jul 20];11:16006.

Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/

PMC8645240/pdf/jogh-11-16006.pdf doi: 10.7189/jogh.11.16006

Heirich MS, Sinjary LS, Ziadni MS, Sacks S, Buchanan AS,

Mackey SC, et al. Use of immersive learning and simulation

techniques to teach and research opioid prescribing practices. Pain

Med. 2019;20(3):456-63. doi: 10.1093 %2Fpm%2Fpny171

Zahabi M, Kaber DB, Swangnetr M. Usability and safety

in electronic medical records interface design: A review of

recent literature and guideline formulation. Hum Factors.

;57(5):805-34. doi: 10.1177/0018720815576827

Lin HL, Wu DC, Cheng SM, Chen CJ, Wang MC, Cheng CA.

Association between electronic medical records and healthcare

quality. Medicine (Baltimore) [Internet]. 2020[cited 2024 Jul

;99(31): e21182. Available from: https://www.ncbi.nlm.

nih.gov/pmc/articles/PMC7402715/pdf/medi-99-e21182.pdf

doi: 10.1097 %2FMD.0000000000021182

Allen LM, Palermo C, Armstrong E, Hay M. Measuring impacts of

continuing professional development (CPD): The development of

the CPD impacts survey (CPDIS). Med Teach. 2021;43(6):677-85.

doi: 10.1080/0142159X.2021.1887834

Fallshaw EM. IT planning for strategic support: aligning

technology and vision. Tert Educ Manag. 2000;6(3):193-207.

doi: 10.1023/A:1009653416711

Alanazi AT. Interprofessional Education in Health Informatics

(IPEHI) for Health Sciences Programs. Adv Med Educ Pract.

;14:1177-82. doi: 10.2147/AMEP.S422725

Watt SA, Berger RC, Hirshfield LE, Yudkowsky R. Telemedicine in

Anesthesiology: Using Simulation to Teach Remote Preoperative

Assessment. J Educ Perioper Med [Internet]. 2023[cited 2024

Jul 20];25(1): E699. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.

gov/pmc/articles/PMC10029111/pdf/i2333-0406-25-1-Watt.pdf

doi: 10.46374/volxxv_issue1_watt

Hallikainen J, Vaisanen O, Randell T, Tarkkila P, Rosenberg

PH, Niemi- Murola L. Teaching anaesthesia induction to

medical students: comparison between full-scale simulation and

supervised teaching in the operating theatre. Eur J Anaesthesiol.

;26(2):101-4. doi: 10.1097/eja.0b013e32831a6a76

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-27

Номер

Розділ

Статті