ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ БЕЗПЕКОВИХ ДИСЦИПЛІН СТУДЕНТАМИ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

Автор(и)

  • А.Ю. Масікевич
  • Ю.Г. Масікевич
  • С.С. Ткачук

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXIII.3.89.2024.09

Ключові слова:

безпекові дисципліни, особливості вивчення, підходи до модернізації, вищі навчальні заклади, воєнний стан

Анотація

У статті розглядаються питання специфіки вивчення безпекових дисциплін у системі вищих навчальних закладів України на сучасному етапі. Мета дослідження – вивчити особливості підготовки студентів медичних спеціальностей у галузі безпекових дисциплін та визначити підходи до модернізації їх змісту на сучасному етапі воєнного стану в державі з урахуванням міжнародного досвіду. Об’єктомдослідження слугувалибезпекові дисципліни, щовивчаютьсястудентами медичних спеціальностей ЗВО України. Дослідження опиралися на системний та діяльнісний підходи в освіті, методи порівняння, узагальнення та висновків. Результати. У роботі проаналізовано стан вивчення безпекових дисциплін («Безпека життєдіяльності», «Охорона праці в галузі», «Гігієна та екологія», «Цивільний захист»). Показано, що в багатьох випадках ці дисципліни, в кращому випадку, включалися до навчальних планів як дисципліни вільного вибору, а то і зовсім не входили до освітніх програм. Остаточне усвідомлення важливості цих питань настало тільки після широкомасштабної збройної агресії російської федерації проти України. Значної актуальності ці питання набули для навчання студентів-медиків, майбутніх фахівців із надання першої невідкладної допомоги мирному населенню та комбатантам. Особливу увагу при навчанні студентів медичних спеціальностей та перепідготовці фахівців медичного профілю з безпеки життєдіяльності в умовах воєнного стану слід приділити питанням цивільного захисту, організації безпечного перебування населення в умовах надзвичайних ситуацій, проведення робіт із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, надання населенню та комбатантам першої долікарської допомоги при переломах, кровотечах, термічних опіках, хімічних та радіаційних ураженнях, вироблення динамічних стереотипів та алгоритмів дій під час воєнних дій. Важливим підґрунтям для цього повинен стати міжнародний досвід, набутий у результаті підвищення ефективності академічної мобільності студентів. Висновки. Модернізація викладання безпекових дисциплін для студентів медичних спеціальностей ЗВО стала невідкладною потребою часу. Формування й розвиток безпекових компетенцій у контексті надання невідкладної допомоги, збереження безпеки та життя цивільного населення та військовослужбовців мають бути основним змістом безпекових дисциплін та входити до всіх освітньо-професійних (освітніх) програм навчальних спеціальностей ЗВО як обов’язкові нормативні дисципліни на сучасному етапі.

Посилання

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Pro orhanizatsiiu ta

vdoskonalennia navchannia z pytan’ okhorony pratsi, bezpeky

zhyttiediial’nosti ta tsyvil’noho zakhystu u vyschykh navchal’nykh

zakladakh Ukrainy [On the organization and improvement of

training in labor protection, life safety and civil protection in higher

educational institutions of Ukraine]. Nakaz Ministerstva osvity

i nauky Ukrainy vid 21.10.2010 № 969/922/216 [Internet]. Kyiv:

MON Ukrainy; 2010[tsytovano 2024 Lys 22]. Dostupno: https://

zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1057-10#Text (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. Pro skasuvannia nakazu Ministerstva

osvity i nauky, Ministerstvo z pytan’ nadzvychainykh sytuatsii

ta u spravakh zakhystu naselennia vid naslidkiv Chornobyl’s’koi

katastrofy, Derzhavnoho komitetu z promyslovoi bezpeky,

okhorony pratsi ta hirnychoho nahliadu vid 21 zhovtnia 2010 r.

№ 969/922/216 [On the cancellation of the order of the Ministry

of Education and Science, the Ministry for Emergencies and

Protection of the Population from the Consequences of the

Chernobyl Disaster, the State Committee for Industrial Safety,

Labor Protection and Mining Supervision dated October 21, 2010

№ 969/922/216]. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy

vid 30 travnia 2014 r. № 590-r. [Internet]. Kyiv; 2014[tsytovano

Lys 22]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/

show/590-2014-%D1 %80#Text (in Ukrainian).

Masikevich YuG, Myslytsky VF, Tkachuk SS, Zhukovskiy OM.

Normatyvno- pravove rehuliuvannia bezpeky zhyttiediial’nosti

ta osoblyvosti vyvchennia navchal’noi dystsypliny «Bezpeka

zhyttiediial’nosti» na suchasnomu etapi [Legal regulations and life

safety features study of educational discipline «Life safety» at the

present stage]. Clinical and experimental pathology. 2017;16(1):202-5.

doi: 10.24061/1727-4338.XVI.1.59.2017.46 (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Schodo rekomendatsii

z navchal’no-metodychnoho zabezpechennia [Regarding

recommendations on educational and methodological support]. Lyst

MON Ukrainy vid 13.04.2019 № 01/9-234 [Internet]. Kyiv: MON

Ukrainy; 2019[tsytovano 2024 Lys 22]. Dostupno: https://mon.gov.

ua/npa/list-mon-19-434-vid-09072018-roku-shodo- rekomendacij-znavchalno- metodichnogo-zabezpechennya (in Ukrainian).

Piskunova LE, Kudriavyts’ka AM, Rakoid OO. Vykladannia

«bezpekovykh» dystsyplin u VNZ ne na chasi? [Is teaching

«security» subjects in universities out of time?] [Internet]. Kyiv;

[tsytovano 2024 Lys 25]. Dostupno: https://nubip.edu.ua/

node/109210 (in Ukrainian).

Izuita PO. Dosvid yevropeis’kykh krain u sferi okhorony pratsi

[Experience of European countries in the field of occupational

safety]. Informatsiia i pravo. 2014;2:38-43. (in Ukrainian).

Kudria O, Tytarenko V. Teaching students life safety in conditions

of emergency situations in the course of the course studying

educational component «Safety science». Ukrainian Professional

Education. 2021;9-10:36-40. doi: 10.33989/2519-8254.2021.9-10

.263518 (in Ukrainian).

Okipnyak AS, Burlyuk VV, Kyrylyuk PM. Orhanizatsiia ta

vdoskonalennia navchannia z pytan’ bezpeky zhyttiediial’nosti

ta tsyvil’noho zakhystu u vyschykh navchal’nykh zakladakh

Ukrainy [Organization and improvement of learning safety and

civil protection in higher education of Ukraine]. Professional and

applied didactics. 2016;2:121-30. (in Ukrainian).

Boiar AO, Lazhnik VI, redaktory. Zelenyi i bezpechnyi

Yevropeis’kyi Soiuz [A green and safe European Union]. Luts’k:

Vezha-druk; 2023. 592 p. (in Ukrainian).

European Union. Communication from the commission to the

European parliament, the council, the European economic and

social committee and the committee of the regions on a New

Pact on Migration and Asylum. COM(2020) 609 final. Brussels:

European Commission; 2020. 28 p.

Ablieieva IYu. Occupational Safety. Sumy: Sumy State University;

112 p.

Vasylieva N, Kryvenko G. Life Safety and Civil Protection. IvanoFrankivsk: IFNTUOG; 2019. 108 p.

Masikevich AYu, Korotun OP, Yavorenko KYu. Teaching Guide to

the course «Labor Protection in the Field of Medicine». Chernivtsi:

Misto; 2019. 150 p.

Masikevich AYu. Teaching and methodology manual «Life safety.

Chernivtsi: BSMU, 2024. 108 p.

Scherban’ MH, Khoroshun EM, Kapustnyk VA, M’iasoiedov

VV, Korobchans’kyi VO, Vorontsov MP, ta in. Viis’kova hihiiena

[Military hygiene]. Kharkiv; 2022. 218 p. (in Ukrainian).

Raiko VF, Yanchyk OH, Masikevych YuH, Masikevych AIu,

Semenov YeO, Il’ins’ka OI, ta in. Bezpeka pratsi v nadzvychainykh

umovakh [Occupational safety in emergency conditions]. Kharkiv:

Fakt; 2024. 296 p. (in Ukrainian).

Kovbasa Yu, Kovbasa T. Modernizatsiia zmistu navchal’nykh

dystsyplin z bezpeky zhyttiediial’nosti liudyny [Modernization

of the content on safety human life and activities educational

disciplines]. Visnyk Natsional’noho universytetu «Chernihivs’kyi

kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky.

;174(18):66-73. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-12

Номер

Розділ

Статті