СУЧАСНІ ПІДХОДИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ ДЛЯСТУДЕНТІВВИЩИХ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXIV.1.91.2025.17Ключові слова:
змішане навчання, ротаційна модель, медична освіта, LMS-платформи, самостійна робота студентівАнотація
Мета роботи – проаналізувати ефективність змішаного навчаннявконтекстімедичної освіти на рівні вищої школи шляхом дослідження впливупоєднаннятрадиційних методів навчання з цифровими технологіями наякістьзасвоєннянавчального матеріалу студентами, їхню мотиваціютарозвитокнавичоксамостійного навчання. Матеріали іметоди. Проведено аналіз відповідної наукової літератури, публікацій, анкетування та опитування студентів із метоюпорівнянняефективностізмішаного навчання з традиційними підходами. Результати. У дослідженні визначено основні моделі змішаногонавчання, що використовуються у медичних закладах вищої освіти. Аналіз практичноговикористання показав, що ротаційна модель є найбільшефективноюдлявивчення клінічних дисциплін, оскільки дає змогу поєднувати практичні заняттяз інтерактивними онлайн- ресурсами. Водночас модель «Перевернутийклас» виявилася оптимальною для засвоєння теоретичних основ, оскількисприяєактивному залученню студентів до самостійного опрацюванняматеріалупередаудиторними заняттями. Результати опитування підтверджуютьперевагизмішаного навчання – 75% студентів відзначають його зручність таефективністьпорівняно з традиційним підходом. Впровадження навчальних платформ, такихяк Moodle та Google Classroom, сприяло підвищеннюрівня самостійної роботистудентів, покращенню доступу до навчальних матеріалів тарозширеннюможливостей зворотного зв’язку з викладачами в реальному часі. Висновки. Змішане навчання є перспективною парадигмоюорганізації навчальногопроцесу у вищих медичних навчальних закладах, оскількипоєднуєперевагитрадиційного та онлайн- навчання. Найбільшефективнимимоделямивизнаноротаційну модель та модель «Перевернутий клас», які сприяютьоптимізаціїнавчального процесу та підвищенню рівня засвоєння матеріалу. Успішневпровадження змішаного навчання вимагає розширеного використанняцифровихплатформ, адаптації навчальних програмта вдосконаленняметодичної підготовкивикладачів. Подальші дослідження можуть бути зосереджені нарозробці новихпідходів до оцінювання знань студентів у контексті змішаногонавчання.
Посилання
Osguthorpe RT, Graham CR. Blended Learning Environments: Defi nitions and Directions. Quarterly Review of Distance Education. 2003;4(3):227-33.
Sobchenko T. Choice of blended learning models for higher pedagogical education students. Physical andMathematical Education. 2021;28(2):18-24. doi: 10.31110/2413-1571-2021-028-2-003
Galushko O, Batmanghlich C. Model’ zmishanoho navchannia v suchasnykh umovakh [Model of blended learning in modern conditions]. Scientifi c Bulletin Scientifi c Bulletin of the Dnipro State University of Internal Aff airs. 2023;4:245-51. doi: 10.31733/2078-3566-2023-4-245-251 (in Ukrainian)
Gurevych RS, Gordiichuk GB, Konoshevskyi LL, Konoshevskyi OL, Kusiy MI, Drachuk MI. Zmishane navchannia yak suchasna forma pobudovy navchal’noho protsesu [Blended learning as a modern form of building the educational process]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2023;69:14-35. doi: 10.31652/2412-1142-2023-69-14-35 (in Ukrainian)
Lisets’kyi KA. Model’ zmishanoho navchannia v systemi vyschoi osvity [Blended learning model in higher education]. Visnyk Natsional’noho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivs’kyi politekhnichnyi instytut». Filosofi ia. Psykholohiia. Pedahohika. 2015;2:62-6. (in Ukrainian)
Besedin B, Vahner H. Navchal’ni tekhnolohii KhKhI stolittia: «zmishane navchannia» [Educational technologies of the 21st century: «blended learning»]. Humanizatsiia navchal’novykhovnoho protsesu. 2017;5:208-17. (in Ukrainian)
Cobchenko TM. Vykorystannia tekhnolohii «Perevernutyi klas» yak modeli zmishanoho navchannia [Using the «Flipped Classroom» Technology as a Blended Learning Model]. In: Materialy Mizhnarodnoi naukovo- praktychnoi konferentsii Stan osvitn’oho protsesu v umovakh vyklykiv s’ohodennia; 2021 Liut 12; Dnipro. Dnipro: Mizhnarodnyi humanitarnyi doslidnyts’kyi tsentr; 2021, p. 76-7. (in Ukrainian)
Nestulya O, Nestulya S, Kononets N. Variatyvni modeli zmishanoho navchannia (Blended Learning) u vyschii shkoli: dosvid PUET [Variable Models of Blended Leaming іп Higher Education: Experience of PUET]. Vyscha shkola. 2021;11:7-20. (in Ukrainian)
Tishchenkova S, Martseniuk L, Cherniak N, Hruzdiev O. Higher Education in the PostPandemic World: Prospects for Revival and Risks for Oblivion. Economic Annals- XX I. 2021;191(7-8):16-29. doi: 10.21003/ea.V191-02
Boelens R, De Wever B, Voet M. Four key challenges to the design
of blended learning: A systematic literature review. Educational
Research Review. 2017;22:1-18.
doi: 10.1016/j.edurev.2017.06.001
Luchaninova O, Markina L, Kovalenko- Marchenkova Ye,
Zhovnirchyk Y, Mishchenko D. Professional competence
development of future professionals in vocational education
for the labour market. Práxis Educacional. 2020;16:203-23.
doi: 10.22481/praxisedu.v16i37.6165
Zamrozevych- Shadrina S, Yudenkova O, Antoshchuk S. Navychky
maibutn’oho v protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh
fakhivtsiv: yak tsyfrovizatsiia zminiuie vymohy do osvity [Skills
of the future in the process of professional training of future
specialists: how digitalization is changing the requirements for
education]. Current Issues of the Humanities. 2024;2(71):216-21.
doi: 10.24919/2308-4863/71-2-33 (in Ukrainian)
Kosharska LV, Brednyova VP. Rol’ tsyfrovykh tekhnolohii u
suchasnii systemi vyschoi osvity [The role of digital technologies in
the modern higher education system]. Herald of the Odessanational maritime university. 2021;66:102-16. doi: 10.47049/2226-1893-2021-3-102-116 (in Ukrainian)
Means B, Toyama Y, Murphy R, Baki M. The eff ectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature. Teachers College Record. 2013;115(3):1-47. doi: 10.1177/016146811311500307
Trubacheva S, Prokhorenko O. Tekhnolohiia zmishanoho navchannia v zdorov’iazberezhuval’nomu osvitn’omu seredovyschi himnazii [Technology of blended learning in the health- savingenvironment of gymnasium]. Ukrainian Educational Journal. 2019;4:92-9. doi: 10.32405/2411-1317-2019-4-92-98 (in Ukrainian)
Hrastinski S. What do we mean by blended learning? TechTrends. 2019;63(5):564-9. doi: 10.1007/s11528-019-00375-517. Bonk CJ, Graham CR, editors. Handbook of blended learning: Global Perspectives, local designs. 1st ed. SanFrancisco, CA: Pfeiff er Publishing; 2005. 640 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 М.В. Дікал, С.С. Ткачук, О.Г. Чернюх, Т.Г. Копчук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Часопис користується «Типовим шаблоном положення про авторські права».