Клінічна та експериментальна патологія http://cep.bsmu.edu.ua/ <p>Тематична спрямованість українського науково-медичного журналу «Клінічна та експериментальна патологія» – ознайомлення широкої медичної громадськості з останніми дослідженнями у вивченні клінічних та експериментальних аспектів етіології, патогенезу, клініки, диференціальної діагностики, епідеміології, профілактики та лікування різноманітної патології, а також проблеми вищої медичної освіти.</p> uk-UA <p><strong>Часопис користується «Типовим шаблоном положення про авторські права».</strong></p> tkachuk.svitlana14@bsmu.edu.ua (Ткачук Світлана Сергіївна) sorohan.vasyl@bsmu.edu.ua (Сорохан Василь Денисович) Tue, 30 Jan 2024 11:07:17 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ДИНАМІКА ПОКАЗНИКІВ АНТИОКСИДАНТНОЇ СИСТЕМИ КРОВІ ЩУРІВ ЗА УМОВ ОКСИДАЦІЙНОГО СТРЕСУ ТА ДІЇ ЛІПОСОМАЛЬНОГО ПРЕПАРАТУ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297418 <p><span class="fontstyle0">Наведено результати досліджень впливу введення ліпосомального препарату<br></span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle0">Бутаінтерсил</span><span class="fontstyle2">» </span><span class="fontstyle0">на динаміку окремих показників антиоксидантної системи<br>організму щурів при їх інтоксикації тетрахлорметаном </span><span class="fontstyle2">(CCl4). </span><span class="fontstyle0">Для досліджень<br>використовувалимодельтетрахлорметану</span><span class="fontstyle2">,</span><span class="fontstyle0">яка</span><span class="fontstyle2">,</span><span class="fontstyle0">надумкубагатьохавторів</span><span class="fontstyle2">,</span><span class="fontstyle0">найбільш<br>адекватновідтворює розвиток оксидаційного стресу</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Отруєнняекспериментальних<br>тварин тетрахлорметаном за морфологічною картиною і біохімічними змінами є<br>близьким до гострих уражень печінки різної етіології у людини та тварин</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Мета дослідження </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">вивчити вплив ліпосомального препарату </span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle0">Бутаінтерсил</span><span class="fontstyle2">»<br></span><span class="fontstyle0">на антиоксидантний статус організму щурів за умов оксидаційного стресу</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Матеріали і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Моделювання оксидаційного стресу здійснювали на<br>статевозрілих самцях щурів Вістар масою тіла </span><span class="fontstyle2">180-200 </span><span class="fontstyle0">г</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">У крові щурів<br>досліджували зміни активності глутатіонпероксидази та рівня відновленого<br>глутатіону</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">а також рівні продуктів пероксидного окиснення ліпідів</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle0">гідроперекиси<br>ліпідів та ТБК</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">активних продуктів</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Внутрішньом</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язове введення</span><span class="fontstyle2">50 %-</span><span class="fontstyle0">го олійного розчину тетрахлорметану<br>у дозі </span><span class="fontstyle2">0,25 </span><span class="fontstyle0">мл</span><span class="fontstyle2">/100 </span><span class="fontstyle0">г маси тіла тварини призвело до змін активності глутатіонової<br>системи антиоксидантного захисту</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle0">зниження активності глутатіонпероксидази<br>та рівня відновленого глутатіону</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Водночас в інтоксикованих тварин спостерігали<br>посилення процесів пероксидного окиснення ліпідів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">а саме</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle0">зростання рівня<br>гідроперекисів ліпідів та ТБК</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">активних продуктів протягом усього періоду<br>досліджень</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">При додатковому введенні тваринам ліпосомального препарату<br></span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle0">Бутаінтерсил</span><span class="fontstyle2">» </span><span class="fontstyle0">за умов інтоксикації тетрахлорметаном встановлено посилення<br>антиоксидантногостатусу</span><span class="fontstyle2">.</span><span class="fontstyle0">На</span><span class="fontstyle2">14-</span><span class="fontstyle0">тудобудослідуактивністьглутатіонпероксидази<br>та рівень відновленого глутатіону були найвищими у крові щурів другої дослідної<br>групи порівняно з інтоксикованими тваринами у </span><span class="fontstyle2">2,1 </span><span class="fontstyle0">і </span><span class="fontstyle2">2,37 </span><span class="fontstyle0">раза відповідно</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Також<br>за умов дії досліджуваного ліпосомального препарату у крові щурів другої дослідної<br>групи виявлено зниження рівня гідроперекисів ліпідів та ТБК</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">активних продуктів</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Отримані результати вказують про корегуючий вплив бутаінтерсилу<br>на параметри антиоксидантного захисту організму щурів за їх інтоксикації<br>тетрахлорметаном</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> Л.В. Вислоцька, Б.В. Гутий, Б.М. Вервега, Т.В. Мартишук, З.А. Гута Авторське право (c) 2024 Л.В. Вислоцька, Б.В. Гутий, Б.М. Вервега, Т.В. Мартишук, З.А. Гута http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297418 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 ОНТОГЕНЕТИЧНІ ПЕРЕТВОРЕННЯ ЛИЦЕВИХ ЗАЧАТКІВ КІСТОК ЧЕРЕПА У ПЕРШОМУ ТРИМЕСТРІ ПРЕНАТАЛЬНОГО ОНТОГЕНЕЗУ ЛЮДИНИ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297420 <p><span class="fontstyle0">Мета дослідження </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">уточнити джерела та терміни закладки</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">з</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ясувати<br>вікову динаміку змін та особливості морфогенезу кісток лицевого відділу черепа<br>у першому триместрі внутрішньоутробного розвитку </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">ВУР</span><span class="fontstyle2">).<br></span><span class="fontstyle0">Матеріал і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Досліджено серійні мікропрепарати </span><span class="fontstyle2">20 </span><span class="fontstyle3">зародків </span><span class="fontstyle2">(4,0-13,5 </span><span class="fontstyle3">мм<br>тім</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">яно</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">куприкової довжини </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">ТКД</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">та </span><span class="fontstyle2">25 </span><span class="fontstyle3">передплодів </span><span class="fontstyle2">(14,0-80 </span><span class="fontstyle3">мм ТКД</span><span class="fontstyle2">), </span><span class="fontstyle3">які<br>охоплюють період від </span><span class="fontstyle2">4-</span><span class="fontstyle3">го до </span><span class="fontstyle2">12-</span><span class="fontstyle3">го тижнів ВУР</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Застосовано комплекс методів<br>морфологічного дослідження</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle3">виготовлення серій послідовних гістологічних зрізів</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">мікроскопія</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">морфометрія</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">тривимірне реконструювання</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Зачатками кісток лицевого відділу черепа є мезенхіма п</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">яти<br>лицевих виступів </span><span class="fontstyle2">4-</span><span class="fontstyle3">тижневих зародків людини</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Закладка передньої частини<br>ектоменінгеальної капсули має нейроектодермальне походження</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а її зовнішній<br>шар утворює спланхнокраніум </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">зачаток лобової</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">виличної</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">носової</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">сльозової<br>кісток</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">леміша</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">щелеп</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">У </span><span class="fontstyle2">5-</span><span class="fontstyle3">тижневих зародків починається процес зрощення<br>лобового відростка</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">присередніх і бічних носових відростків верхньощелепного<br>відростка та нижньощелепного відростка І зябрової дуги та під</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">язикової зябрової<br>дуги</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">у результаті чого виникають носові ямки і первинна носова порожнина</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">У </span><span class="fontstyle2">6-</span><span class="fontstyle3">тижневих зародків утворюється зачаток нижньої щелепи</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Упродовж </span><span class="fontstyle2">7-8-</span><span class="fontstyle3">го<br>тижнів ВУР хрящовий зачаток черепа стає безперервною структурою</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Закладка<br>передньої частини ектоменінгеальної капсули </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">попереду від зачатка гіпофіза</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">має<br>нейроектодермальне походження</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а її зовнішній шар утворює спланхнокраніум </span><span class="fontstyle2">–<br></span><span class="fontstyle3">зачаток кісток лицевого відділу голови </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">лобової</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">виличної</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">носової</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">сльозової кісток</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">леміша</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">щелеп</span><span class="fontstyle2">), </span><span class="fontstyle3">і осифікується як первинним</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">перетинчастим</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">так і вторинним</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">хрящовим шляхами</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Джерелами розвитку лобової</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">сльозової</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">носової кісток</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">леміша</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">передщелепної частини верхньої щелепи є мезенхіма нижньощелепної зябрової дуги</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Джерелами розвиткуверхньої щелепиі виличної кістки є мезенхімаверхньощелепного<br>відростка І зябрової дуги</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">тоді як нижня щелепа і барабанна частина скроневої<br>кістки утворюються з мезенхіми нижньощелепного відростка цієї зябрової дуги</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Порушення проліферації відростків І зябрової дуги</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">їх консолідації та<br>перетворення зябрового апарату наприкінці зародкового періоду </span><span class="fontstyle2">(5-6-</span><span class="fontstyle3">й тижні<br>ВУР</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">може призвести до появи тяжких уроджених вад лиця</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Також критичними<br>періодами морфогенезу зачатків черепа людини</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">часом можливої появи варіантів<br>будови або уроджених вад</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">є </span><span class="fontstyle2">7-</span><span class="fontstyle3">й та </span><span class="fontstyle2">10-</span><span class="fontstyle3">й тижні ВУР</span> </p> Р.Р. Дмитренко, О.В. Цигикало Авторське право (c) 2024 Р.Р. Дмитренко, О.В. Цигикало http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297420 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ РІЗНИХ ВИДІВ ЛОКОРЕГІОНАРНОЇ АНАЛЬГЕЗІЇ У ДІТЕЙ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297421 <p><span class="fontstyle0">Регіональні блоки</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">у складі мультимодальної аналгезії</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">можуть покращити<br>контроль болю в післяопераційному періоді і зменшити ускладнення</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що виникають<br>при використанні одного режиму знеболення</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Мета дослідження </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">порівняти ефективність різних методик регіонарної<br>анальгезії</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Матеріал та методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Усі пацієнти були розподілені на </span><span class="fontstyle2">2 </span><span class="fontstyle0">групи</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle0">І група </span><span class="fontstyle2">– 31<br></span><span class="fontstyle0">дитина</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">оперована на передній черевній стінці під загальним знеболенням із<br>застосуванням регіонарного блоку поперечної фасції живота </span><span class="fontstyle2">(TFPB); </span><span class="fontstyle0">ІІ група </span><span class="fontstyle2">–<br>32 </span><span class="fontstyle0">дитини</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">оперованих на передній черевній стінці під загальним знеболенням із<br>застосуванням регіонарного блоку поперечної фасції живота </span><span class="fontstyle2">(TFPB), </span><span class="fontstyle0">поєднаного<br>з блокадою квадратного м</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">яза попереку </span><span class="fontstyle2">(QLB-4) </span><span class="fontstyle0">з одного уколу</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Оцінку якості<br>знеболення та наявності гострого болю проводили за допомогою візуальноаналогової шкали </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">ВАШ</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle0">в післяопераційному періоді </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">на </span><span class="fontstyle2">6-</span><span class="fontstyle0">ту</span><span class="fontstyle2">, 12-</span><span class="fontstyle0">ту</span><span class="fontstyle2">, 24-</span><span class="fontstyle0">ту</span><span class="fontstyle2">, 36-</span><span class="fontstyle0">ту<br>години та при виписці</span><span class="fontstyle2">), </span><span class="fontstyle0">а психометричної шкали</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">опитувальника </span><span class="fontstyle2">Likert – </span><span class="fontstyle0">до операції</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle0">після операції та на момент виписки</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">У дітей </span><span class="fontstyle2">I </span><span class="fontstyle0">групи показник інтенсивності болю за візуально</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">аналоговою<br>шкалою </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">ВАШ</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle0">через годину становив </span><span class="fontstyle2">4,6±0,16 </span><span class="fontstyle0">бала</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">тоді як у дітей </span><span class="fontstyle2">II </span><span class="fontstyle0">групи </span><span class="fontstyle2">–<br>3,5±0,15 (</span><span class="fontstyle0">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,05). </span><span class="fontstyle0">Оцінка інтенсивності болю за ВАШ у динаміці післяопераційного<br>періоду показала</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що діти </span><span class="fontstyle2">I </span><span class="fontstyle0">групи через </span><span class="fontstyle2">6 </span><span class="fontstyle0">год після операції мають в </span><span class="fontstyle2">1,2 </span><span class="fontstyle0">раза вищі<br>показники болю порівняно з дітьми </span><span class="fontstyle2">II </span><span class="fontstyle0">групи </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,05), </span><span class="fontstyle0">через </span><span class="fontstyle2">12 </span><span class="fontstyle0">год </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">в </span><span class="fontstyle2">1,7 </span><span class="fontstyle0">раза</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">через<br></span><span class="fontstyle2">24 </span><span class="fontstyle0">год </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">в </span><span class="fontstyle2">1,6 </span><span class="fontstyle0">раза</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">через </span><span class="fontstyle2">36 </span><span class="fontstyle0">год </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">в </span><span class="fontstyle2">1,5 </span><span class="fontstyle0">раза та при виписці в </span><span class="fontstyle2">1,6 </span><span class="fontstyle0">раза </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,001).<br></span><span class="fontstyle0">За результатами шкали </span><span class="fontstyle2">LIKERT </span><span class="fontstyle0">встановлено значно вищі показники болю у дітей<br></span><span class="fontstyle2">I </span><span class="fontstyle0">групи після операції та на момент виписки </span><span class="fontstyle2">(10,12±0,15 </span><span class="fontstyle0">та </span><span class="fontstyle2">5,45±0,22 </span><span class="fontstyle0">порівняно<br>з </span><span class="fontstyle2">5,93±0,19 </span><span class="fontstyle0">та </span><span class="fontstyle2">3,50±0,15 </span><span class="fontstyle0">у дітей </span><span class="fontstyle2">II </span><span class="fontstyle0">групи </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,001). </span><span class="fontstyle0">Найменший об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">ємпарацетамолу</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle0">який використовувався для </span><span class="fontstyle2">pre-emptive </span><span class="fontstyle0">та мультимодальної анальгезії у дітей<br></span><span class="fontstyle2">I </span><span class="fontstyle0">групи </span><span class="fontstyle2">– 95 </span><span class="fontstyle0">мл</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">тоді як у дітей </span><span class="fontstyle2">II </span><span class="fontstyle0">групи </span><span class="fontstyle2">– 40 </span><span class="fontstyle0">мл</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Найбільший об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">єм</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">який вимагали<br>діти в процесі знеболення </span><span class="fontstyle2">– 220 </span><span class="fontstyle0">мл та </span><span class="fontstyle2">150 </span><span class="fontstyle0">мл у </span><span class="fontstyle2">I </span><span class="fontstyle0">та </span><span class="fontstyle2">II </span><span class="fontstyle0">групах відповідно</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Середній<br>час для виконання </span><span class="fontstyle2">QLB-4 </span><span class="fontstyle0">становив </span><span class="fontstyle2">117,3±1,76 </span><span class="fontstyle0">сек</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">тоді як </span><span class="fontstyle2">TFPB – 121,8±3,56 </span><span class="fontstyle0">сек<br></span><span class="fontstyle2">(p=0.27). </span><span class="fontstyle0">Тривалість післяопераційного знеболення після виконання комбінованої<br>локорегіонарної методики сягала </span><span class="fontstyle2">32,56±0,5 </span><span class="fontstyle0">годин</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">тоді як при використанні<br>моноблоку </span><span class="fontstyle2">TFPB – 22,9±0,57 </span><span class="fontstyle0">годин </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,001).<br></span><span class="fontstyle3">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Використання комбінованого блоку для регіонарної анальгезії при<br>операціях на передній черевній стінці супроводжується</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle0">нижчим показником<br>інтенсивності болювпісляопераційному періоді </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,001); </span><span class="fontstyle0">зниженням необхідності<br>використання </span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle0">рятувальних доз анальгетиків</span><span class="fontstyle2">» </span><span class="fontstyle0">в післяопераційному періоді<br></span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,001); </span><span class="fontstyle0">поширенням сенсорного блоку на рівні </span><span class="fontstyle2">T7-L2 </span><span class="fontstyle0">дерматомів</span><span class="fontstyle2">; </span><span class="fontstyle0">збільшенням<br>тривалості післяопераційного знеболення </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,001) </span><span class="fontstyle0">порівняно з відповідними<br>показниками при використанні моноблоку </span><span class="fontstyle2">TFPB.</span> </p> Я.В. Семкович Авторське право (c) 2024 Я.В. Семкович http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297421 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 КАРІОЛОГІЧНІ ЗМІНИ БУКАЛЬНИХ ЕПІТЕЛІОЦИТІВ У ДІТЕЙ НА ТЛІ ГОСТРОЇ РЕСПІРАТОРНОЇ ПАТОЛОГІЇ, СПРИЧИНЕНОЇ SARS-COV-2 http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297422 <p><span class="fontstyle0">Пневмоніяєоднієюзосновнихпричинсмертідітейувіцідо</span><span class="fontstyle1">5</span><span class="fontstyle0">роківукраїнахізнизьким<br>рівнем доходу у всьому світі</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle0">Особливо ця проблема загострилася із початком нової<br>коронавірусної інфекції</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">зумовленої вірусом </span><span class="fontstyle1">SARS-CoV-2. </span><span class="fontstyle0">Позалікарняна пневмонія<br>також є одним із найпоширеніших захворювань у дітей</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">що потребує широкого<br>використання антибіотиків та ушпиталення до педіатричної клініки</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle0">Саме<br>тому діагностика активності інфекційно</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle0">запального процесу та прогнозування<br>тяжкості перебігу захворювання є вагомим фактором в оптимізації лікування<br>дітей з інфекційною респіраторною патологією</span><span class="fontstyle1">.<br></span><span class="fontstyle3">Мета роботи </span><span class="fontstyle1">– </span><span class="fontstyle0">покращити прогнозування тяжкого перебігу гострої респіраторної<br>патології</span><span class="fontstyle1">,</span><span class="fontstyle0">спричиненоївірусом</span><span class="fontstyle1">SARS-CoV-2,</span><span class="fontstyle0">шляхоманалізурезультатівкаріологічних<br>показників ексфоліативних клітин букального епітелію у дітей різного віку</span><span class="fontstyle1">.<br></span><span class="fontstyle3">Матеріал та методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Методом простої випадкової вибірки за методикою<br></span><span class="fontstyle1">«</span><span class="fontstyle0">дослід</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle0">контроль</span><span class="fontstyle1">» </span><span class="fontstyle0">комплексно обстежено </span><span class="fontstyle1">63 </span><span class="fontstyle0">дитини з гострою респіраторною<br>патологією</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">спричиненою вірусом </span><span class="fontstyle1">SARS-CoV-2 (</span><span class="fontstyle0">середній вік </span><span class="fontstyle1">– 10,6±0,5 </span><span class="fontstyle0">років</span><span class="fontstyle1">).<br></span><span class="fontstyle0">Верифікацію етіологічного чинника запалення респіраторного тракту проводили<br>методом полімеразної ланцюгової реакції зі зворотною транскриптазою<br></span><span class="fontstyle1">(</span><span class="fontstyle0">набір </span><span class="fontstyle1">COVID-19 Multiplex RT-PCR </span><span class="fontstyle0">у режимі реального часу від </span><span class="fontstyle1">Labsystems<br>Diagnostics Oy) </span><span class="fontstyle0">у назофарингеальному мазку та</span><span class="fontstyle1">/</span><span class="fontstyle0">або легеневому експіраті</span><span class="fontstyle1">.<br></span><span class="fontstyle0">Фіксовані мазки</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle0">відбитки ексфоліативних клітин букального епітелію фарбували<br>азур</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle0">еозином за Романовським</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle0">Гімза</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle0">Шляхом світлової мікроскопії цитологічних<br>зразків оцінювали змінені клітини з ядерними порушеннями й визначали кількість<br>клітин із мікроядрами та каріологічні показники ексфоліативних клітин букального<br>епітелію на </span><span class="fontstyle1">100 </span><span class="fontstyle0">клітин у препараті</span><span class="fontstyle1">.<br></span><span class="fontstyle3">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Патологічні зміни ексфоліативних клітин букального епітелію<br>у вигляді протрузії</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">каріопікнозу</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">каріорексису та апоптозу пропорційні тяжкості<br>перебігу захворювання та відображають ступінь токсичної дії</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle0">Встановлення<br>ступеня морфологічних змін клітин букального епітелію може бути діагностичним<br>чинником у прогнозуванні тяжкого перебігу захворювання</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">а відповідно </span><span class="fontstyle1">– </span><span class="fontstyle0">слугувати<br>поштовхом до оптимізації стратегії лікування</span><span class="fontstyle1">.<br></span><span class="fontstyle3">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Більша кількість патологічних клітин у мазках</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle0">відбитках букального<br>епітелію</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">та</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">відповідно</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">дещо вищі цитогенетичні індекси визначаються<br>упацієнтівізпневмонією тамультисистемнимзапальним синдромом</span><span class="fontstyle1">,</span><span class="fontstyle0">асоційованим<br>із </span><span class="fontstyle1">SARS-CoV-2, </span><span class="fontstyle0">що мали тяжкий і вкрай тяжкий перебіг захворювання</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle0">Значно<br>менше патологічно змінених клітин виявляється у хворих із гострою інфекцією<br>дихальних шляхів множинної локалізації та бронхітом</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">в яких переважно<br>траплявся середньотяжкий перебіг захворювання</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle0">що може використовуватися<br>в прогнозуванні тяжкості стану інфекційно</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle0">запального процесу в дітей.</span></p> Р.В. Ткачук, Т.М. Білоус Авторське право (c) 2024 Р.В. Ткачук, Т.М. Білоус http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297422 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 ВПЛИВ ГОСТРОГО ПОРУШЕННЯ ЦЕРЕБРАЛЬНОГО КРОВООБІГУ В БАСЕЙНІ СОННИХ АРТЕРІЙ НА ВМІСТ РНК У КЛІТИНАХ ЛІМФОЇДНОЇ ПОПУЛЯЦІЇ ТИМУСА ЩУРІВ РІЗНИХ ВІКОВИХ ГРУП http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297423 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">з</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ясувати вікові особливості реакції РНК клітин лімфоїдної<br>популяції тимуса на гостре порушення церебрального кровотоку в басейні сонних<br>артерій у шести</span><span class="fontstyle2">- </span><span class="fontstyle3">та дев</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ятимісячних щурів</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріали і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Гостре порушення мозкового кровообігу моделювали у білих<br>нелінійних лабораторних щурів віком </span><span class="fontstyle2">6 </span><span class="fontstyle3">та </span><span class="fontstyle2">9 </span><span class="fontstyle3">місяців двобічним кліпсуванням сонних<br>артерій упродовж </span><span class="fontstyle2">20 </span><span class="fontstyle3">хв</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">із подальшою реперфузією</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Тимус забирали на </span><span class="fontstyle2">12-</span><span class="fontstyle3">ту<br>добу постішемічного періоду</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">фіксували його в розчині Буена</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">після стандартної<br>гістологічної обробки заливали в парафін</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">виготовляли серійні зрізи товщиною<br></span><span class="fontstyle2">5 </span><span class="fontstyle3">мкм</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Після депарафінування</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">регідратації та зафарбовування галоціанінхромовими квасцями за Ейнарсоном здійснювали аналіз гістологічних зрізів<br>у системі цифрового аналізу зображення </span><span class="fontstyle2">VIDAS-386 (Kontron Electronik, </span><span class="fontstyle3">Німеччина</span><span class="fontstyle2">)<br></span><span class="fontstyle3">люмінесцентним мікроскопом </span><span class="fontstyle2">AXIOSKOP (Zeiss, </span><span class="fontstyle3">Німеччина</span><span class="fontstyle2">). </span><span class="fontstyle3">Загальний уміст РНК<br>виражалив одиницях оптичної щільності </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">ЕОП на </span><span class="fontstyle2">1 </span><span class="fontstyle3">мм</span><span class="fontstyle2">2).<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">У клітинах лімфоїдної популяції всіх структурно</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">функціональних<br>зон тимуса контрольних щурів обох вікових груп встановлено зростання вмісту<br>РНК у напрямку від незрілих до більш зрілих класів </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,05). </span><span class="fontstyle3">Ця закономірність<br>зберігається і в постішемічному періоді</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">У клітинах лімфоїдної популяції<br>субкапсулярної та глибокої кіркової зон тимуса вміст РНК достовірно переважає<br>у шестимісячних щурів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">у внутрішньочасточкових периваскулярних просторах </span><span class="fontstyle2">–<br></span><span class="fontstyle3">у дев</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ятимісячних</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а у медулярній зоні вікові відмінності відсутні</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Постішемічні зміни<br>вмісту РНК у шестимісячних щурів у субкапсулярній зоні та внутрішньочасточкових<br>периваскулярних просторах тимуса полягають у його зниженні в незрілих класах<br>клітин і зростанні </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">у зрілих малих тимоцитах </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,05); </span><span class="fontstyle3">у глибокій корі </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">у зростанні<br>у всіх класах тимоцитів </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,05). </span><span class="fontstyle3">У дев</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ятимісячних тварин у субкапсулярній зоні<br>відмінності полягали у зростанні вмісту РНК і в менш зрілих середніх тимоцитах</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">у глибокій корі </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">у зменшені вмісту РНК у всіх класах</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">крім малих тимоцитів</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">у внутрішньочасточкових периваскулярних просторах </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">у зниженні вмісту РНК<br>у всіх класах тимоцитів </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,05 </span><span class="fontstyle3">для всіх випадків</span><span class="fontstyle2">). </span><span class="fontstyle3">У медулярній зоні тварин обох<br>вікових груп зміни односпрямовані </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">зниження вмісту РНК</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle2">&lt;0,05).<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Вікові відмінності характеру постішемічних змін вмісту РНК<br>у тимоцитах наявні у всіх структурно</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">функціональних зонах залози</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">за винятком<br>медулярної</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">в якій в обох вікових групах зміни були односпрямованими</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> С.С. Ткачук, О.В. Ткачук, О.І. Денисенко, В.Д. Сорохан Авторське право (c) 2024 С.С. Ткачук, О.В. Ткачук, О.І. Денисенко, В.Д. Сорохан http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297423 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 ПОРІВНЯЛЬНА МОРФОЛОГІЯ ПРЕНАТАЛЬНОГО РОЗВИТКУ СЕЧОВОЇ СИСТЕМИ ЛЮДИНИ ТА СВИНІ СВІЙСЬКОЇ (SUS DOMESTICA) http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297424 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">визначити особливості джерел закладки та хронологічну<br>послідовність топографо</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">анатомічних перетворень органів і структур сечової<br>системи людини та свині свійської</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріал і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Дослідження виконано на </span><span class="fontstyle2">14 </span><span class="fontstyle3">серіях послідовних гістологічних<br>зрізів препаратів зародків і передплодів людини віком від </span><span class="fontstyle2">4-</span><span class="fontstyle3">го до </span><span class="fontstyle2">11-</span><span class="fontstyle3">го тижнів<br>внутрішньоутробного розвитку </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">ВУР</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">та </span><span class="fontstyle2">8 </span><span class="fontstyle3">серіях гістологічних зрізів препаратів<br>зародків і передплодів свині свійської</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Для порівняльного аналізу розвитку людини<br>та свині свійської у ВУР для періодизації ембріогенезу застосували стадії<br>пренатального розвитку Карнегі </span><span class="fontstyle2">(CS). </span><span class="fontstyle3">Використано комплекс сучасних методів<br>морфологічного дослідження </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">антропометрія</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">морфометрія</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">мікроскопія</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">тривимірне комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерне реконструювання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">статистичний аналіз</span><span class="fontstyle2">).<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Скелетотопічно мезонефрос у ембріонів свиней на стадіях від </span><span class="fontstyle2">CS13<br></span><span class="fontstyle3">до </span><span class="fontstyle2">CS16 </span><span class="fontstyle3">розташовується між </span><span class="fontstyle2">T1 </span><span class="fontstyle3">і </span><span class="fontstyle2">S2. </span><span class="fontstyle3">Під час стадії </span><span class="fontstyle2">CS19 </span><span class="fontstyle3">краніальна межа<br>мезонефроса виявлена на рівні </span><span class="fontstyle2">T2, </span><span class="fontstyle3">при подальших стадіях міграція продовжувалась</span><span class="fontstyle2">:<br></span><span class="fontstyle3">на стадії </span><span class="fontstyle2">CS21 </span><span class="fontstyle3">до </span><span class="fontstyle2">T7 </span><span class="fontstyle3">та </span><span class="fontstyle2">CS23 – </span><span class="fontstyle3">до </span><span class="fontstyle2">L3. </span><span class="fontstyle3">Каудальна межа мезонефроса свині<br>простягалася до </span><span class="fontstyle2">S3 </span><span class="fontstyle3">під час стадій </span><span class="fontstyle2">CS19-CS23.<br></span><span class="fontstyle3">При порівнянні раннього етапу розвитку мезонефроса встановлено</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що на<br>стадії </span><span class="fontstyle2">CS13 </span><span class="fontstyle3">краніальна межа мезонефроса людини та свині розташовується на<br>рівні </span><span class="fontstyle2">T1/T2. </span><span class="fontstyle3">Під час подальшого розвитку краніальна межа в ембріонів людини<br>переміщується до </span><span class="fontstyle2">L4/L5, </span><span class="fontstyle3">тоді як у ембріонів свині ці зміни починаються на стадії<br></span><span class="fontstyle2">CS19, </span><span class="fontstyle3">тобто на шість стадій пізніше</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Виявлено</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що каудальна межа мезонефроса<br>в ембріонів людини та свині розташована на рівні </span><span class="fontstyle2">S1-S3 </span><span class="fontstyle3">протягом усього розвитку</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Отже</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">мезонефроси людини і свині мають подібні постійні каудальні межі</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Під час диференціального росту мезонефроса мезонефральна протока поступово<br>змінює положення з дорсолатерального на вентролатеральне відносно мезонефроса<br>у людини на стадіях </span><span class="fontstyle2">CS16-CS18, </span><span class="fontstyle3">а в ембріонів свині </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">на вентромедіальне під час<br>стадій </span><span class="fontstyle2">CS16-CS19. </span><span class="fontstyle3">Ці зміни в положенні мезонефральної протоки вказують на те</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">що процес росту мезонефроса відбувається більш інтенсивно в дорсальній частині</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Використання систематизованих даних про нормальний та<br>патологічний внутрішньоутробний розвиток органів сечостатевої системи<br>свиней є перспективним для моделювання їх захворювань у людини</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> О.В. Цигикало, К.А. Владиченко Авторське право (c) 2024 О.В. Цигикало, К.А. Владиченко http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297424 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 МІКРОБНІ КАРІЄСОГЕННІ ЧИННИКИ ТА МЕХАНІЗМИ ЇХ ПРОТИДІЇ У РОТОВІЙ РІДИНІ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297426 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">визначити баланс між про</span><span class="fontstyle4">- </span><span class="fontstyle3">та антибактеріальними агентами</span><span class="fontstyle4">,<br></span><span class="fontstyle3">що впливають на розвиток каріозного процесу в дітей раннього віку</span><span class="fontstyle4">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріал та методи</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Обстежено </span><span class="fontstyle4">117 </span><span class="fontstyle3">дітей віком </span><span class="fontstyle4">2-3 </span><span class="fontstyle3">роки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Сформовано дві<br>групи спостереження залежно від стану твердих тканин зубів</span><span class="fontstyle4">: </span><span class="fontstyle3">до І групи<br>віднесено </span><span class="fontstyle4">52 </span><span class="fontstyle3">дитини без карієсу</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">до ІІ групи </span><span class="fontstyle4">– 65 </span><span class="fontstyle3">дітей із карієсом</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">У дітей груп<br>спостереження здійснено оцінку стану гігієни ротової порожнини за допомогою<br>індексу ЕМ Кузьміної</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">досліджено ротову рідину щодо рівня активності лізоциму<br>бактеріологічним методом</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">умісту </span><span class="fontstyle4">sIg</span><span class="fontstyle3">А методом радіальної імунодифузії</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">За<br>допомогою тестового набору </span><span class="fontstyle4">«Saliva- Check Mutans» </span><span class="fontstyle3">визначали рівень концентрації<br></span><span class="fontstyle4">Str. mutans </span><span class="fontstyle3">у ротовій рідині дітей</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Усі маніпуляції здійснювали після одержання<br>проінформованої згоди батьків</span><span class="fontstyle4">.<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Установлено</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">що в дітей у період формування тимчасового прикусу<br>гігієна ротової порожнини є незадовільною </span><span class="fontstyle4">– (0,48±0,20) </span><span class="fontstyle3">бала за індексом МЕ<br>Кузьміної</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Рівень колонізації ротової порожнини </span><span class="fontstyle4">Str. mutans </span><span class="fontstyle3">є високим у </span><span class="fontstyle4">34,48 %<br></span><span class="fontstyle3">стоматологічно здорових дітей та у </span><span class="fontstyle4">73,33 % </span><span class="fontstyle3">дітей</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">уражених карієсом</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">За умов<br>розвитку каріозного процесу в дітей спостерігаються зміни щодо основних<br>захисних компонентів ротової рідини</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">зокрема підвищення рівня </span><span class="fontstyle4">sIgA </span><span class="fontstyle3">на </span><span class="fontstyle4">17,14 %<br></span><span class="fontstyle3">відносно показника у здорових дітей </span><span class="fontstyle4">(</span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle4">&lt;0,05) </span><span class="fontstyle3">та зниження активності лізоциму<br>в </span><span class="fontstyle4">1,25 </span><span class="fontstyle3">раза </span><span class="fontstyle4">(</span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle4">&lt;0,05).<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">У всіх обстежених дітей виявлено м</span><span class="fontstyle4">’</span><span class="fontstyle3">які зубні відкладення</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">що<br>підтверджується значеннями індексів гігієни та рівнем концентрації </span><span class="fontstyle4">Str. mutans,<br></span><span class="fontstyle3">які є вірогідно більшими в осіб ІІ групи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">За умов розвитку каріозного процесу<br>спостерігаються зміни основних захисних компонентів ротової порожнини</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">що</span><span class="fontstyle4">,<br></span><span class="fontstyle3">безумовно</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">є сприятливим фоном для результативної дії карієсогенних чинників</span><span class="fontstyle4">.</span> </p> О.І. Годованець, Л.Г. Гринкевич, О.Т. Хомишин Авторське право (c) 2024 О.І. Годованець, Л.Г. Гринкевич, О.Т. Хомишин http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297426 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 РОЛЬ ШВАННІВСЬКИХ КЛІТИН В РЕГЕНЕРАЦІЇ ПЕРИФЕРИЧНИХ НЕРВІВ (МОЛЕКУЛЯРНО-МОРФОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ) http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297427 <p><span class="fontstyle0">Метароботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">здійснити аналіз сучасної наукової літературистосовновизначення<br>ролі шваннівських клітин у регенерації периферичних нервів</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle2">1. </span><span class="fontstyle3">Дисфункція шваннівських клітин є важливим фактором затримки</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">авдеякихвипадках</span><span class="fontstyle2">–</span><span class="fontstyle3">івідсутностівідновленняфункціїпісляушкодженьпериферичних<br>нервів</span><span class="fontstyle2">. 2. </span><span class="fontstyle3">Сучасне лікування ушкоджених периферичних нервів має включати засоби</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">спрямовані на активацію програми репарації в шваннівських клітинах</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">ініціацію<br>рекрутування макрофагів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">стимулювання синтезу нейротрофічних факторів<br>нейролемоцитами та макрофагами</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">оптимізацію метаболізму та імунної<br>відповіді</span><span class="fontstyle2">. 3. </span><span class="fontstyle3">Використання генної інженерії для можливості впливу на гени</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">що регулюють активність шваннівських клітин при травмах периферичних<br>нервів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">є багатообіцяючою стратегією лікування цієї нозології</span><span class="fontstyle2">. 4. </span><span class="fontstyle3">Регенеративний<br>потенціал шваннівських клітин вселяє надію на значне розширення терапевтичних<br>можливостей при лікуванні ушкоджень периферичних нервів</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> О.М. Грабовий, Л.М. Яременко, Б.М. Лузан, В.Ю. Молотковець, А.С. Демидчук Авторське право (c) 2024 О.М. Грабовий, Л.М. Яременко, Б.М. Лузан, В.Ю. Молотковець, А.С. Демидчук http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297427 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ КЛІНІЧНОГО ПЕРЕБІГУ КОРОНАВІРУСНОЇ ІНФЕКЦІЇ, СПРИЧИНЕНОЇ SARS-COV2, У ДИТЯЧОГО НАСЕЛЕННЯ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297428 <p><span class="fontstyle0">Коронавірус </span><span class="fontstyle2">SARS </span><span class="fontstyle0">відомий ще з </span><span class="fontstyle2">2002 </span><span class="fontstyle0">року</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">У </span><span class="fontstyle2">2019 </span><span class="fontstyle0">році стрімке поширення вірусу<br></span><span class="fontstyle2">SARS-CoV-2 </span><span class="fontstyle0">стало причиною світової пандемії</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">У статті наведений аналіз<br>інформації щодо походження та будови вірусу</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">обговорено епідеміологічні аспекти<br>коронавірусноїінфекціїтаосновніланкипатогенезу</span><span class="fontstyle2">,</span><span class="fontstyle0">узагальненоданіщодоосновних<br>клінічних проявів </span><span class="fontstyle2">SARS-CoV-2 </span><span class="fontstyle0">у дітей та віддалених наслідків захворювання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">таких<br>як мультисистемний запальний синдром у дітей та підлітків </span><span class="fontstyle2">(MIS-C), </span><span class="fontstyle0">сфокусовано<br>увагу на засобах діагностики</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">методах лікування та профілактики</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">проаналізувати та узагальнити інформацію про особливості<br>перебігу коронавірусної інфекції</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">спричиненої вірусом </span><span class="fontstyle2">SARS-CoV-2, </span><span class="fontstyle0">серед дитячого<br>населення</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">її епідеміологічні характеристики та засоби профілактики</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle2">1. </span><span class="fontstyle0">Знання епідеміологічних та клінічних особливостей нової коронавірусної<br>хвороби </span><span class="fontstyle2">COVID-19</span><span class="fontstyle0">у дитячогонаселення потребуютьпостійногооновлення</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">оскільки<br>багато аспектів клінічного перебігу інфекції у дітей залишаються незрозумілими</span><span class="fontstyle2">.<br>2. CoV-2 </span><span class="fontstyle0">вражає дітей рідше і менш агресивно</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">ніж дорослих</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">із дуже низькою<br>смертністю</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що може бути пов</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язано з рідшим впливом основних джерел передачі<br></span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">наприклад</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">внутрішньолікарняного</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle0">і схильністю до значно слабших симптомів<br>захворювання</span><span class="fontstyle2">. 3. </span><span class="fontstyle0">Лабораторні та рентгенологічні дані у хворих дітей із симптомами<br>переважно неспецифічні</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">але вони можуть допомогти виявити пацієнтів у тяжких<br>станах</span><span class="fontstyle2">. 4. </span><span class="fontstyle0">У зв</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язку з мутаціями вірусу наукові дослідження клініко</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">патогенетичних<br>особливостей перебігу та профілактики </span><span class="fontstyle2">COVID-19 </span><span class="fontstyle0">продовжуються</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">адже наслідки<br>перенесеного захворювання потребують подальшого вивчення</span><span class="fontstyle2">. 5. </span><span class="fontstyle0">Вакцинація дітей<br>на сьогодні є одним із важливих профілактичних заходів із запобігання ускладненого<br>перебігу гострого респіраторного захворювання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">асоційованого із </span><span class="fontstyle2">SARS-CoV-2.</span> </p> Л.І. Романчук, О.К. Колоскова Авторське право (c) 2024 Л.І. Романчук, О.К. Колоскова http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297428 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 СИМУЛЯЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОПТИМІЗАЦІЇ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ІЗ ХІРУРГІЇ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297429 <p><span class="fontstyle0">У статті проаналізовані освітні передумови та заходи щодо підвищення якості<br>практичної підготовки студентів та лікарів</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">інтернів із хірургії</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Показано</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що<br>використання симуляційних технологій під час додипломного та післядипломного<br>навчання дозволяє створити всі умови для оволодіння студентами та лікарямиінтернами базовими теоретичними знаннями та практичними навичками</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">які<br>визначенні у кваліфікаційних характеристиках лікаря</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">спеціаліста</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Підкреслена<br>необхідність органічного поєднання різнобічних глибоких теоретичних знань</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle0">розуміння суті патологічних процесів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">їх клінічнихпроявів із можливістю оволодіння<br>практичними навичками з діагностики та лікування</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Показано</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що включення<br>в навчальний процес інноваційних віртуальних технологій дозволяє формувати й<br>удосконалювати професійні знання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">вміння та навички і забезпечити підготовку<br>студентів до компетентної професійної діяльності</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle2">1. </span><span class="fontstyle0">Використання симуляційних технологій є важливою складовою<br>професійної підготовки майбутніх лікарів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">сприяє покращенню компетентнісної<br>підготовки студентів та лікарів</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">інтернів</span><span class="fontstyle2">. 2. </span><span class="fontstyle0">Симуляційне навчання дозволяє<br>підвищити засвоюваність навчального матеріалу</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">поглибити теоретичні знання<br>та оволодіти необхідними практичними навичками</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">покращити якість та<br>ефективність навчального процесу</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> І.Ю. Полянський, Я.В. Гирла, В.В. Андрієць Авторське право (c) 2024 І.Ю. Полянський, Я.В. Гирла, В.В. Андрієць http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297429 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 ПРАКТИЧНА ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА ФАХОМ «СТОМАТОЛОГІЯ» БУКОВИНСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297430 <p><span class="fontstyle0">У системі охорони здоров</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">я України відбулись значні зміни</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Ці процеси мають<br>великий вплив на вищу медичну освіту</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">і тому вона значно трансформується</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Досконале опанування значним об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">ємом практичних навичок</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">постійне підвищення<br>якостіпрофесійної підготовки єоднимізважливихзавданьвищих медичнихзакладів<br>освіти</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Підготовка лікаря</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">стоматолога передбачає практичне відпрацювання<br>необхідних для лікаря не тільки загальномедичних маніпуляцій</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">а й спеціальних<br>навичок із діагностики</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">профілактики</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">лікування стоматологічних захворювань</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Провідним у підготовці здобувачів вищої освіти за фахом </span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle0">Стоматологія</span><span class="fontstyle2">»<br></span><span class="fontstyle0">є обʼєктивний структурований клінічний іспит</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">який стимулює навчання<br>і концентрує увагу студентів на набутті клінічних компетентностей</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">підвищує<br>якість начального досвіду в осіб</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що складають іспит</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">забезпечує валідність та<br>надійність оцінювання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">якісний зворотній зв</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язок при поточному оцінюванні знань<br>та вмінь студентів</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Мета дослідження </span><span class="fontstyle4">– </span><span class="fontstyle0">здійснити аналіз освітньо</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">професійної програми<br></span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle0">Стоматологія</span><span class="fontstyle2">» </span><span class="fontstyle0">та напрямів її реалізації у здобувачів вищої освіти на кафедрах<br>стоматологічного спрямування</span><span class="fontstyle2">. <span class="fontstyle0">Матеріал та методи</span>. <span class="fontstyle3">Аналіз освітньо</span><span class="fontstyle4">-</span><span class="fontstyle3">професійної програми </span><span class="fontstyle4">«</span><span class="fontstyle3">Стоматологія</span><span class="fontstyle4">»,<br></span><span class="fontstyle3">психолого</span><span class="fontstyle4">-</span><span class="fontstyle3">педагогічної</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">методичної літератури</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">матеріалів навчальнометодичних конференцій</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">методичної роботи кафедри</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Для досягнення мети</span><span class="fontstyle4">,<br></span><span class="fontstyle3">уточнення сутності та особливостей використання сучасних педагогічних<br>технологій в освітньому процесі застосовано теоретичні методи </span><span class="fontstyle4">(</span><span class="fontstyle3">аналіз</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">синтез</span><span class="fontstyle4">,<br></span><span class="fontstyle3">узагальнення</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">порівняння</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">систематизація</span><span class="fontstyle4">).<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span>. <span class="fontstyle4">1. </span><span class="fontstyle3">Реалізація освітньої програми </span><span class="fontstyle4">221 «</span><span class="fontstyle3">Стоматологія</span><span class="fontstyle4">» </span><span class="fontstyle3">у БДМУ<br>ґрунтується на сучасних наукових досягненнях стоматології та системи<br>стоматологічної допомоги</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">У програмі враховано специфіку розвитку системи<br>охорони здоров</span><span class="fontstyle4">’</span><span class="fontstyle3">я регіону в умовах трансформації ринку праці</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Навчання<br>зорієнтоване на кваліфіковану практичну стоматологічну підготовку здобувачів<br>шляхом інтеграції міжнародних інноваційних освітніх технологій</span><span class="fontstyle4">. 2. </span><span class="fontstyle3">Об</span><span class="fontstyle4">’</span><span class="fontstyle3">єктивний<br>структурований клінічний іспит позитивно впливає на освітній процес</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">оскільки<br>стимулює навчання</span><span class="fontstyle4">: </span><span class="fontstyle3">увага здобувачів вищої освіти зосереджена на набутті<br>клінічних компетентностей</span><span class="fontstyle4">. 3. </span><span class="fontstyle3">Знання студентів оцінюються в умовах</span><span class="fontstyle4">,<br></span><span class="fontstyle3">максимально наближених до клінічних</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">які допомагають найбільш точно оцінити<br>їхні вміння і навички</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">необхідні у професійній діяльності</span><span class="fontstyle4">.</span> <br></span></p> П.П. Перебийніс Авторське право (c) 2024 П.П. Перебийніс http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297430 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 МНОЖИННА ІНФАНТИЛЬНА ГЕМАНГІОМА У НЕОНАТАЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ (СПОСТЕРЕЖЕННЯ З ПРАКТИКИ) http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297431 <p><span class="fontstyle0">Інфантильні гемангіоми є найпоширенішими доброякісними судинними пухлинами<br>дитячого віку</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Мультифокальний інфантильний гемангіоматоз із ураженням<br>внутрішніх органів новонароджених є рідкісним і потенційно летальним<br>захворюванням у немовлят</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">наявним при народженні або таким</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що виникає<br>протягом першого тижня життя</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">У статті наведено клініко</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">параклінічні особливості перебігу множинної<br>інфантильної гемангіоми в неонатальному періоді</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Представлений клінічний випадок демонструє</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що вчасне призначення<br>неселективних β</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">адреноблокаторів </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">пропранололу</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle0">є основним елементом<br>у лікуванні та сприятливому прогнозі цього захворювання</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> Н.М. Крецу, Л.В. Колюбакіна, Є.З. Трекуш, Л.М. Кузьменко Авторське право (c) 2024 Н.М. Крецу, Л.В. Колюбакіна, Є.З. Трекуш, Л.М. Кузьменко http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297431 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200 АДРЕНОГЕНІТАЛЬНИЙ СИНДРОМ У ЖІНОК: КЛАСИЧНА ФОРМА (СПОСТЕРЕЖЕННЯ З ПРАКТИКИ) http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297432 <p><span class="fontstyle0">Розвиток адреногенітального синдрому обумовлений дефектом гена </span><span class="fontstyle2">CYP21, </span><span class="fontstyle0">який<br>кодує фермент </span><span class="fontstyle2">21-</span><span class="fontstyle0">гідроксилаза</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що відіграє важливу роль в утворенні кортизолу</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Ці процеси супроводжуються підвищенням продукції АКТГ та зростанням<br>попередників кортизолу</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що перетворюються на андрогени надниркових залоз </span><span class="fontstyle2">–<br></span><span class="fontstyle0">розвивається класичний адреногенітальний синдром</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">При точковому дефекті гена<br></span><span class="fontstyle2">CYP21 </span><span class="fontstyle0">виникає неповний блок ферменту </span><span class="fontstyle2">21-</span><span class="fontstyle0">гідроксилази</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що призводить до<br>невираженого порушення стероїдогенезу надниркових залоз </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">розвивається<br>некласична форма адреногенітального синдрому</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Наведено випадок класичної<br>форми захворювання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">яка проявилася безплідністю</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> П.М. Ляшук, Р.П. Ляшук Авторське право (c) 2024 П.М. Ляшук, Р.П. Ляшук http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/297432 Tue, 30 Jan 2024 00:00:00 +0200