Клінічна та експериментальна патологія http://cep.bsmu.edu.ua/ <p>Тематична спрямованість українського науково-медичного журналу «Клінічна та експериментальна патологія» – ознайомлення широкої медичної громадськості з останніми дослідженнями у вивченні клінічних та експериментальних аспектів етіології, патогенезу, клініки, диференціальної діагностики, епідеміології, профілактики та лікування різноманітної патології, а також проблеми вищої медичної освіти.</p> uk-UA <p><strong>Часопис користується «Типовим шаблоном положення про авторські права».</strong></p> tkachuk.svitlana14@bsmu.edu.ua (Ткачук Світлана Сергіївна) sorohan.vasyl@bsmu.edu.ua (Сорохан Василь Денисович) чт, 09 тра 2024 19:33:03 +0300 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ДИНАМІКА ЛЕЙКОЦИТАРНИХ МАРКЕРІВ ЗАПАЛЕННЯ ТА РОЛЬ КОЛХІЦИНУ ЯК ПРОТИЗАПАЛЬНОЇ ТЕРАПІЇ ПРИ ІНФАРКТІ МІОКАРДА З ЕЛЕВАЦІЄЮ ST http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303241 <p><span class="fontstyle0">Мета дослідження </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">оцінити динаміку лейкоцитарних маркерів запалення<br>у пацієнтів з інфарктом міокарда з елевацією сегмента </span><span class="fontstyle2">ST (STEMI) </span><span class="fontstyle3">при додатковому<br>призначенні їм до оптимальної медикаментозної терапії </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">ОМТ</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">колхіцину</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріал та методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Для досягнення поставленої мети обстежено </span><span class="fontstyle2">24 </span><span class="fontstyle3">пацієнти<br>зі </span><span class="fontstyle2">STEMI, </span><span class="fontstyle3">які знаходилися на стаціонарному лікуванні</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Групу </span><span class="fontstyle2">1 (n = 12) </span><span class="fontstyle3">сформували<br>з пацієнтів зі </span><span class="fontstyle2">STEMI, </span><span class="fontstyle3">які отримували традиційну ОМТ</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а групу </span><span class="fontstyle2">2 – </span><span class="fontstyle3">з хворих на </span><span class="fontstyle2">STEMI,<br></span><span class="fontstyle3">яким призначали колхіцин </span><span class="fontstyle2">(0,5 </span><span class="fontstyle3">мг один раз на день</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">у поєднанні з ОМТ</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Для оцінки<br>маркерів запалення використано загальноклінічний аналіз крові на час надходження<br>у стаціонар і на </span><span class="fontstyle2">30-</span><span class="fontstyle3">й день лікування</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">З гематологічних маркерів використовували</span><span class="fontstyle2">:<br>1) </span><span class="fontstyle3">співвідношення нейтрофілів</span><span class="fontstyle2">/</span><span class="fontstyle3">лімфоцитів </span><span class="fontstyle2">(Neutrophil-to- Lymphocyte ratio – NLR);<br>2) </span><span class="fontstyle3">співвідношення тромбоцитів</span><span class="fontstyle2">/</span><span class="fontstyle3">лімфоцитів </span><span class="fontstyle2">(Platelet-to- Lymphocyte ratio – PLR);<br>3) </span><span class="fontstyle3">індекс системного імунного запалення </span><span class="fontstyle2">(Systemic Immune In</span><span class="fontstyle5">fl</span><span class="fontstyle2">ammation Index – SII).<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">При оцінці параметрів загальноклінічного аналізу крові в динаміці<br>лікування у пацієнтів групи </span><span class="fontstyle2">2 </span><span class="fontstyle3">встановлено вірогідне зниження рівня лейкоцитів<br>периферійної крові на </span><span class="fontstyle2">38,29 % (</span><span class="fontstyle3">р˂</span><span class="fontstyle2">0,01), </span><span class="fontstyle3">нейтрофілів </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">на </span><span class="fontstyle2">57,91 % (</span><span class="fontstyle3">р˂</span><span class="fontstyle2">0,01),<br></span><span class="fontstyle3">моноцитів </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">на </span><span class="fontstyle2">28,16 % (</span><span class="fontstyle3">р˂</span><span class="fontstyle2">0,01), </span><span class="fontstyle3">тоді як у пацієнтів групи </span><span class="fontstyle2">1 </span><span class="fontstyle3">достовірної різниці<br>між показниками в динаміці лікування не спостерігали</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">У хворих групи </span><span class="fontstyle2">2 </span><span class="fontstyle3">виявили<br>вірогідне підвищення кількості лімфоцитів на </span><span class="fontstyle2">35,26 % (</span><span class="fontstyle3">р˂</span><span class="fontstyle2">0,01) </span><span class="fontstyle3">та не спостерігали<br>вірогідної динаміки цього показника у хворих групи </span><span class="fontstyle2">1. </span><span class="fontstyle3">Не відмітили вірогідної<br>динаміки вмісту в крові тромбоцитів у жодній із груп обстежених хворих на<br></span><span class="fontstyle2">STEMI. </span><span class="fontstyle3">При оцінці лейкоцитарних маркерів запалення на тлі призначеного<br>лікування у пацієнтів групи </span><span class="fontstyle2">2 </span><span class="fontstyle3">спостерігали зменшення показників </span><span class="fontstyle2">NLR </span><span class="fontstyle3">на </span><span class="fontstyle2">68,36 %<br></span><span class="fontstyle3">та </span><span class="fontstyle2">SII </span><span class="fontstyle3">на </span><span class="fontstyle2">67,69 % (</span><span class="fontstyle3">р˂</span><span class="fontstyle2">0,01). </span><span class="fontstyle3">Вірогідних змін індексу </span><span class="fontstyle2">PLR </span><span class="fontstyle3">після проведеного лікування<br>у пацієнтів групи </span><span class="fontstyle2">2 </span><span class="fontstyle3">не виявлено</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">У пацієнтів групи </span><span class="fontstyle2">1 </span><span class="fontstyle3">порівняно з вихідними даними<br>спостерігалася тенденція до збільшення </span><span class="fontstyle2">NLR </span><span class="fontstyle3">на </span><span class="fontstyle2">21,90 % (</span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle2">&gt;0,05), SII – </span><span class="fontstyle3">на </span><span class="fontstyle2">23,51 %<br>(</span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle2">&gt;0,05) </span><span class="fontstyle3">та </span><span class="fontstyle2">PLR – </span><span class="fontstyle3">на </span><span class="fontstyle2">35,12 % (</span><span class="fontstyle3">р</span><span class="fontstyle2">&gt;0,05).<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Додаткове призначення до оптимальної медикаментозної терапії<br>колхіцину у дозі </span><span class="fontstyle2">0,5 </span><span class="fontstyle3">мг </span><span class="fontstyle2">1 </span><span class="fontstyle3">раз на добу впродовж </span><span class="fontstyle2">30 </span><span class="fontstyle3">днів пацієнтам з інфарктом<br>міокардазелевацієюсегмента</span><span class="fontstyle2">ST</span><span class="fontstyle3">сприяєвірогідномузниженнюрівня лейкоцитарних<br>маркерів запалення</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle3">співвідношення нейтрофіли</span><span class="fontstyle2">/</span><span class="fontstyle3">лімфоцити </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">р˂</span><span class="fontstyle2">0,01) </span><span class="fontstyle3">та індексу<br>системного імунного запалення </span><span class="fontstyle2">(p&lt;0,01), </span><span class="fontstyle3">які відображають запальну реакцію<br>після </span><span class="fontstyle2">STEMI.</span> </p> Р.А. Бота, В.К. Тащук Авторське право (c) 2024 Р.А. Бота, В.К. Тащук http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303241 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 СТАН НЕЙРОДИНАМІЧНИХ ФУНКЦІЙ У ОСІБ ІЗ РІЗНОЮ ТЕПЛОЧУТЛИВІСТЮ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303276 <p><span class="fontstyle0">Температура має вагомий вплив на організм</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Чутливість до підвищеної<br>температури різна у кожної людини</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Однак питання індивідуальної чутливості<br>до тепла залишається недостатньо вивченим</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Встановлено</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що фізіологічні<br>або поведінкові реакції організму обумовлюють резистентність організму до<br>підвищення температури середовища існування</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">До психофізіологічних функцій</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що<br>значною мірою визначають стан вищої нервової діяльності відносять</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle0">швидкість<br>простої </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">ПЗМР</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle0">та складної зорово</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">моторної реакції </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">СЗМР</span><span class="fontstyle2">), </span><span class="fontstyle0">функціональну<br>рухливість нервових процесів </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">ФРНП</span><span class="fontstyle2">), </span><span class="fontstyle0">реакцію на рухомий об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">єкт </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">РРО</span><span class="fontstyle2">). </span><span class="fontstyle0">Проте</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle0">незважаючи на інтерес науковців до цього питання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">в літературі відсутні<br>дослідження нейродинамічних функцій людини з індивідуальними відмінностями<br>у реакції на тепло</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">визначити стан нейродинамічних функцій у підлітків із різною<br>теплочутливістю</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Матеріал і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Проведено тестування </span><span class="fontstyle2">160 </span><span class="fontstyle0">осіб підліткового віку</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">яких<br>попередньо розподілили на дві групи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">із високою та низькою теплочутливістю </span><span class="fontstyle2">–<br></span><span class="fontstyle0">на основі опитувальника </span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle0">Рівні теплочутливості</span><span class="fontstyle2">» (</span><span class="fontstyle0">авторське свідоцтво № </span><span class="fontstyle2">115529<br></span><span class="fontstyle0">від </span><span class="fontstyle2">01.11.2022 </span><span class="fontstyle0">р</span><span class="fontstyle2">.) </span><span class="fontstyle0">та теплової проби</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Для оцінки індивідуальних особливостей<br>вищої нервової діяльності обстежених використовували комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">ютерну програму<br></span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle0">Діагност</span><span class="fontstyle2">-1», </span><span class="fontstyle0">розроблену під керівництвом М</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">В</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Макаренка</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Рівні нейротизму</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle0">екстраверсії та типи темпераменту в осіб із різною теплочутливістю</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">які<br>в загальному описують сукупність рис людини</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">визначали за опитувальником<br>Г</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Айзенка </span><span class="fontstyle2">EPI.<br></span><span class="fontstyle3">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Виходячи із отриманих результатів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">можна говорити про зниження<br>психофізіологічних функцій </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">латентних періодів простої та складної зоровомоторної реакції та функціональної рухливості нервових процесів</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle0">в осіб із високою<br>теплочутливістюпорівнянозпідлітками знизькоютеплочутливістю</span><span class="fontstyle2">.</span><span class="fontstyle0">Встановлено<br>високі та середні кореляційні зв</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язки між показниками психофізіологічних функцій<br>в осіб із низькою теплочутливістю та високі</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">середні і низькі зв</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язки цих функцій<br>в осіб із високою теплочутливістю</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Особи із сильним типом вищої нервової діяльності переважали серед підлітків із<br>нижчою теплочутливістю</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">в той час як серед осіб із вищою теплочутливістю<br>виявлено домінування слабкого типу вищої нервової діяльності</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Отримані результати є науковим підґрунтям в організації ефективної<br>медико</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">психологічної допомоги</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">створенні нових методик і технологій корекційнорозвиваючої роботи</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що врешті зможе покращити процес адаптації осіб із<br>високою теплочутливістю до умов глобального потепління та підвищити якість<br>їх життя</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> С.Н. Вадзюк, І.Г. Бідзюра Авторське право (c) 2024 С.Н. Вадзюк, І.Г. Бідзюра http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303276 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 КРАНІОМЕТРИЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПЛОДІВ ЛЮДИНИ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303317 <p><span class="fontstyle0">Мета дослідження </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">з</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ясувати закономірності вікової динаміки морфометричних<br>змін черепа у плодовому періоді онтогенезу людини</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріал і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Досліджено </span><span class="fontstyle2">59 </span><span class="fontstyle3">препаратів та </span><span class="fontstyle2">12 </span><span class="fontstyle3">комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерних томограм<br></span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">КТ</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">черепів плодів людини віком від </span><span class="fontstyle2">4-</span><span class="fontstyle3">х до </span><span class="fontstyle2">10-</span><span class="fontstyle3">ти місяців внутрішньоутробного<br>розвитку </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">ВУР</span><span class="fontstyle2">). </span><span class="fontstyle3">Застосовано комплекс методів морфологічного дослідження</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">який включав антропометрію</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">морфометрію</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">тривимірне реконструювання та<br>статистичний аналіз</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Встановлено</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що поздовжній і поперечний розміри</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">окружність<br>мозкового відділу черепа майже рівномірно зростають до народження</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">але до </span><span class="fontstyle2">5-</span><span class="fontstyle3">го<br>місяця ВУР спостерігається більш прискорене зростання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">завдяки чому діаграма<br>розсіювання має вигляд логарифмічної залежності</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">У вікових змінах ширини та<br>верхньої висоти лиця також спостерігається дещо нерівномірне зростання<br>цих морфометричних показників</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Виявлено зростання лицевого кута впродовж<br>плодового періоду</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що можна пояснити розвитком нижньої щелепи </span><span class="fontstyle2">(«</span><span class="fontstyle3">висуванням</span><span class="fontstyle2">»<br></span><span class="fontstyle3">її вперед</span><span class="fontstyle2">). </span><span class="fontstyle3">Водночас</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">базилярний кут незначно зменшується упродовж плодового<br>періоду розвитку</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що можна пояснити зростанням об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">єму головного мозку</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Базилярний кут зростає з віком плода</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">але дещо нерівномірно у лептенів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">тобто до<br>початку </span><span class="fontstyle2">6-</span><span class="fontstyle3">го місяця він майже не змінюється</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">упродовж </span><span class="fontstyle2">6-7-</span><span class="fontstyle3">го місяців інтенсивно<br>зростає</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а потім знову уповільнюється до кінця плодового періоду ВУР</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">У еуріенів<br>спостерігається рівномірне зростання базилярного кута впродовж плодового<br>періоду розвитку</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">причому інтенсивніше</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">ніж у середнього морфотипу </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">мезенів</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Аналіз кореляції віку плодів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">черепного індексу і величини базилярного кута показав<br>ще суттєвішу анатомічну мінливість</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle3">якщо у доліхо</span><span class="fontstyle2">- </span><span class="fontstyle3">та мезоморфів базилярний<br>кут зростає майже рівномірно впродовж плодового періоду</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">то у брахіморфів<br>він спочатку інтенсивно зменшується до </span><span class="fontstyle2">6-</span><span class="fontstyle3">го місяця розвитку</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а потім починає<br>зростати до періоду новонародженості</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Слід зазначити</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що схожа особливість<br>спостерігається і в динаміці вікових змін лицевого кута</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">крім уповільнення<br>зростання його з </span><span class="fontstyle2">8-</span><span class="fontstyle3">го місяця у доліхоморфів</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle2">1. </span><span class="fontstyle3">Регресійний аналіз кореляції віку</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">показників морфотипу та<br>базилярного і лицевого кутів дав змогу встановити закономірності індивідуальної<br>морфометричної мінливості черепа в динаміці плодового періоду пренатального<br>розвитку людини</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а також виділити критичні періоди морфогенезу мозкового<br>та лицевого відділів черепа</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">якими є </span><span class="fontstyle2">6-7-</span><span class="fontstyle3">й місяці у лептенів</span><span class="fontstyle2">, 6-</span><span class="fontstyle3">й місяць </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">для<br>брахіморфів та </span><span class="fontstyle2">8-</span><span class="fontstyle3">й місяць </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">для доліхоморфів</span><span class="fontstyle2">. 2. </span><span class="fontstyle3">Величина базилярного кута<br>черепа є важливим діагностичним та прогностичним показником в сукупності<br>з індексами</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">які характеризують морфотип індивіду</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">для моніторингу нормального<br>розвитку черепа та головного мозку плода</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> Р.Р. Дмитренко Авторське право (c) 2024 Р.Р. Дмитренко http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303317 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 АНАЛІЗ ОСЕРЕДКІВ СКОСТЕНІННЯ ДІАФІЗА ЛІКТЬОВОЇ КІСТКИ У ПЛОДІВ 20-32 ТИЖНІВ ГЕСТАЦІЇ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303333 <p><span class="fontstyle0">Мета дослідження </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">вивчити особливості скостеніння діафізів правої і лівої<br>ліктьових кісток у плодів </span><span class="fontstyle2">20-32-</span><span class="fontstyle3">х тижнів гестації</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Для з</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ясування особливостей скостеніння ліктьових кісток у плодів<br>людини аналізували комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерні томограми </span><span class="fontstyle2">52 </span><span class="fontstyle3">плодів людини віком </span><span class="fontstyle2">20-32 </span><span class="fontstyle3">тижні<br>гестації</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Результати дослідження статистично проаналізовані у програмі </span><span class="fontstyle2">Excel.<br></span><span class="fontstyle3">Для порівняння середніх використовували </span><span class="fontstyle2">t-</span><span class="fontstyle3">критерій Ст</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">юдента для незалежних<br>змінних та однофакторний дисперсійний аналіз</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">У плодів у віковому діапазоні </span><span class="fontstyle2">20-32 </span><span class="fontstyle3">тижні гестації середня довжина<br>осифікації правої ліктьової кістки збільшується з </span><span class="fontstyle2">20,72±0,33 </span><span class="fontstyle3">мм до </span><span class="fontstyle2">42,27±0,14 </span><span class="fontstyle3">мм</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">а лівої </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">з </span><span class="fontstyle2">21,43±0,13 </span><span class="fontstyle3">мм до </span><span class="fontstyle2">42,62±0,05 </span><span class="fontstyle3">мм</span><span class="fontstyle2">, y = 1,7186 </span><span class="fontstyle3">х вік </span><span class="fontstyle2">– 12,116 (R2 = 0,987).<br></span><span class="fontstyle3">Проксимальний поперечний діаметр діафіза ліктьової кістки збільшується</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що<br>описується таким квадратичним рівнянням</span><span class="fontstyle2">: y = 0,2424 x </span><span class="fontstyle3">вік </span><span class="fontstyle2">– 1,7107 (R² = 0,987).<br></span><span class="fontstyle3">Поперечний діаметр середньої частини діафіза ліктьової кістки збільшується<br>згідно з таким квадратичним рівнянням</span><span class="fontstyle2">: y = 0,1391 x </span><span class="fontstyle3">вік </span><span class="fontstyle2">– 0,978 (R² = 0,987).<br></span><span class="fontstyle3">Поперечний діаметр дистальної частини діафіза ліктьової кістки зростає та<br>описується квадратичним рівнянням</span><span class="fontstyle2">: y = 0,1404 x </span><span class="fontstyle3">вік </span><span class="fontstyle2">– 0,9946 (R² = 0,987).<br></span><span class="fontstyle0">Висновок</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Отримані морфометричні дані про осередки скостеніння діафіза<br>правої і лівої ліктьових кісток можна вважати нормативними для відповідних<br>тижнів гестації</span><span class="fontstyle2">; </span><span class="fontstyle3">вони можуть слугувати для оцінки віку плода і ультразвукової<br>діагностики уроджених вад розвитку</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> А.О. Коваль Авторське право (c) 2024 А.О. Коваль http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303333 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 МІКРОФЛОРА УРОГЕНІТАЛЬНОГО ТРАКТУ ПРИ ГОСТРИХ ГНІЙНО-ЗАПАЛЬНИХ ЗАХВОРЮВАННЯХ СЕЧОВИДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ ЯК ПЕРЕДУМОВА АБДОМІНАЛЬНОГО СЕПСИСУ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303334 <p><span class="fontstyle0">Метароботи</span><span class="fontstyle1">– </span><span class="fontstyle3">з</span><span class="fontstyle1">’</span><span class="fontstyle3">ясувати етіологічну роль різних таксономічних груп автохтонних<br>та алохтонних мікроорганізмів у виникненні гострих гнійно</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle3">запальних захворювань<br>сечовидільної системи як передумови абдомінального сепсису</span><span class="fontstyle1">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріали і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Дослідження охоплює </span><span class="fontstyle1">145 </span><span class="fontstyle3">хворих на гострі гнійно</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle3">запальні<br>захворювання сечовидільної системи</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle3">При дослідженні мікробіоти сечовидільної<br>системи застосовано стандартні мікробіологічні методи</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">підраховували<br>кількість колонієутворювальних одиниць </span><span class="fontstyle1">(</span><span class="fontstyle3">КУО</span><span class="fontstyle1">), </span><span class="fontstyle3">визначаючи популяційний рівень<br>кожного виду чи групи мікроорганізмів</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">отримані числові значення конвертували<br>у десятинний логарифм </span><span class="fontstyle1">(lg </span><span class="fontstyle3">КУО</span><span class="fontstyle1">). </span><span class="fontstyle3">Етіопатогенетичне значення окремих<br>представників мікробіоти оцінювали за індексом постійності</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">показниками<br>частоти вияву та значущості</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">а також коефіцієнтом кількісного домінування<br>кожного виду мікроорганізмів</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">іншими показниками </span><span class="fontstyle1">(</span><span class="fontstyle3">індекс Маргалефа</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">індекс<br>домінування Бергера</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle3">Паркера</span><span class="fontstyle1">).<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Гострі гнійно</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle3">запальні захворювання сечовидільної системи є<br>поліетіологічним захворюванням</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">викликаним мікроорганізмами</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">що зараховані до<br>різних таксономічних груп</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle3">Провідна роль належить умовно</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle3">патогенним ешерихіям</span><span class="fontstyle1">,<br></span><span class="fontstyle3">дещо меншою мірою </span><span class="fontstyle1">– </span><span class="fontstyle3">ентеропатогенним </span><span class="fontstyle1">E.coli, </span><span class="fontstyle3">а також умовно патогенним<br>стафілококам</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">при цьому тільки у незначної </span><span class="fontstyle1">(13,48 %) </span><span class="fontstyle3">кількості хворих не вдалося<br>виділити та ідентифікувати збудники</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle3">Нерідко траплялися асоціації збудників</span><span class="fontstyle1">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Гострі гнійно</span><span class="fontstyle1">-</span><span class="fontstyle3">запальні захворювання сечовидільної системи<br>характеризуються поліетіологічністю</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">розмаїттям збудників із домінуючою роллю<br>кишкових паличок та стафілококів</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle3">Визначені збудники створюють потенціал<br>для транслокації та формування</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">за певних умов</span><span class="fontstyle1">, </span><span class="fontstyle3">абдомінального сепсису у цього<br>контингенту хворих</span><span class="fontstyle1">.</span> </p> О.О. Петелицький, С.С. Ткачук, В.Т. Степан, О.В. Ткачук, О.М. Плегуца, Р.І. Сидорчук, П.В. Кифяк Авторське право (c) 2024 О.О. Петелицький, С.С. Ткачук, В.Т. Степан, О.В. Ткачук, О.М. Плегуца, Р.І. Сидорчук, П.В. Кифяк http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303334 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 ГІСТОМЕТРИЧНІ ПАРАМЕТРИ СТРОМИ ХОРІАЛЬНИХ ВОРСИНОК ПЛАЦЕНТИ ПРИ ПЕРЕДЧАСНИХ ПОЛОГАХ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303453 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">дослідити деякі гістометричні параметри строми хоріальних<br>ворсинок плаценти при передчасних пологах порівняно з фізіологічною вагітністю</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріал і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Матеріал </span><span class="fontstyle2">(30 </span><span class="fontstyle3">плацент при передчасних пологах та </span><span class="fontstyle2">30 </span><span class="fontstyle3">плацент<br>при фізіологічній вагітності</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">фіксували </span><span class="fontstyle2">22-24 </span><span class="fontstyle3">години в нейтральному забуференому<br></span><span class="fontstyle2">10 %-</span><span class="fontstyle3">му розчині формаліну</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">після зневоднення у висхідній батареї спиртів його<br>заливали в парафін при </span><span class="fontstyle2">58</span><span class="fontstyle3">оС</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">робили серійні гістологічні зрізи </span><span class="fontstyle2">5 </span><span class="fontstyle3">мкм завтовшки</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Після депарафінізації здійснювали їх забарвлення гематоксиліном і еозином</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">гістохімічне забарвлення на загальний білок із бромфеноловим синім за Богхегом</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">гістохімічне забарвлення на колаген та фібрин хромотропом</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">водним блакитним<br>за Н</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">З</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Слінченком</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Виконана також комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерна морфометрія на попередньо<br>отриманих цифрових копіях оптичних мікроскопічних зображень тканини </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">мікроскоп<br></span><span class="fontstyle2">Delta Optical Evolution 100 (</span><span class="fontstyle3">планахроматичні об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">єктиви відповідно до необхідного<br>оптичного збільшення</span><span class="fontstyle2">), </span><span class="fontstyle3">та цифрова камера </span><span class="fontstyle2">Olympus SP550UZ)). </span><span class="fontstyle3">Цифрові копії<br>зображення аналізували за допомогою копії вільної </span><span class="fontstyle2">(freeware) </span><span class="fontstyle3">спеціалізованої для<br>цифрових гістометричних досліджень комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерної програми </span><span class="fontstyle2">ImageJ v1.52. </span><span class="fontstyle3">На<br>цифрових копіях оптичних зображень методом комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерної мікроденситометрії<br>у сполучнотканинних волокнах визначали оптичну густину забарвлення на загальний<br>білок</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">оптичну густину забарвлення на колаген</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">питомий об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">єм сполучнотканинних<br>волокон у позасудинному інтерстиції в різних типах хоріальних ворсинок</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Отримані<br>цифрові дані оброблено статистично</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Використовували параметричні методи<br>статистичного аналізу</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle3">обрахування середньої арифметичної та її похибки</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">непарний<br>двобічний критерій Стьюдента</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а також непараметричний критерій </span><span class="fontstyle2">Mann- Whitney.<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Не виявлено жодних відмінностей клітин строми при фізіологічній<br>вагітності та передчасними пологами</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Водночас</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">оцінка стану волокнистого<br>компонента строми хоріальних ворсинок за трьома параметрами показала</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що<br>оптична густиназабарвленнясполучнотканиннихволоконназагальний білоктаколаген<br>не змінювалася при передчасних пологах</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">однак можна було побачити зменшення<br>показника </span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle3">Питомий об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">єм сполучнотканинних волокон у позасудинному інтерстиції</span><span class="fontstyle2">».<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">При передчасних пологах порівняно з фізіологічною вагітністю<br>відзначається зменшення питомого об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">єму сполучнотканинних волокон<br>у позасудинному інтерстиції проміжних незрілих</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">проміжних зрілих та<br>термінальних ворсинок</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">тоді як властивості самих волокон не змінюються<br>відповідно до оцінки оптичної густини загального білка та колагену</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> П.Ю. Токар Авторське право (c) 2024 П.Ю. Токар http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303453 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 ВПЛИВ ТРИВАЛОГО ВВЕДЕННЯ ГЛУТАМАТУ НАТРІЮ НА МАСУ ТІЛА ЩУРІВ ТА ДЕЯКІ ПОКАЗНИКИ ОБМІНУ ЛІПІДІВ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303444 <p><span class="fontstyle0">Глутамат натрію</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">широко відомий як підсилювач смаку</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">який використовується<br>в багатьох оброблених харчових продуктах</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">При цьому допустимі норми<br>можуть бути значно перевищені</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Продовжуються дебати та дослідження<br>щодо потенційного впливу глутамату натрію на здоров</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">я</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">особливо його зв</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язок<br>з ожирінням та порушеннями обміну речовин</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Мета роботи </span><span class="fontstyle4">– </span><span class="fontstyle0">вивчити вплив </span><span class="fontstyle2">30-</span><span class="fontstyle0">денного введення глутамату натрію в дозі </span><span class="fontstyle2">30 </span><span class="fontstyle0">мг</span><span class="fontstyle2">/<br></span><span class="fontstyle0">кг маси тіла на рівень глюкози</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">тригліцеридів та загального холестерину в крові<br>щурів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">а також його потенційну роль у розвитку ожиріння</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Матеріали і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Дослідження впливу глутамату натрію проводили на<br></span><span class="fontstyle2">3-</span><span class="fontstyle0">місячних щурах</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що отримували </span><span class="fontstyle2">3 %-</span><span class="fontstyle0">й водний розчин </span><span class="fontstyle2">per os </span><span class="fontstyle0">щоденно по </span><span class="fontstyle2">1 </span><span class="fontstyle0">мл<br>в розрахунку </span><span class="fontstyle2">30 </span><span class="fontstyle0">мг</span><span class="fontstyle2">/</span><span class="fontstyle0">кг маси тіла протягом </span><span class="fontstyle2">30 </span><span class="fontstyle0">днів</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Контрольна група отримувала<br>стандартний раціон без добавок глутамату натрію</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Встановлено</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що через </span><span class="fontstyle2">1 </span><span class="fontstyle0">місяць у щурів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">які отримували глутамат<br>натрію</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">маса тіла була більшою порівняно з контролем на </span><span class="fontstyle2">11,5 %, </span><span class="fontstyle0">а довжина тіла </span><span class="fontstyle2">–<br></span><span class="fontstyle0">меншою на </span><span class="fontstyle2">6,8 %. </span><span class="fontstyle0">Антропометричні показники використовували для визначення<br>індексу маси тіла щурів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що опосередковано може свідчити про розвиток<br>ожиріння</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">У щурів дослідної групи цей показник збільшився на </span><span class="fontstyle2">28 % </span><span class="fontstyle0">порівняно<br>з контролем</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">У крові тварин</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">яким перорально вводили глутамат натрію протягом<br></span><span class="fontstyle2">30 </span><span class="fontstyle0">днів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">реєстрували зростання вмісту глюкози на </span><span class="fontstyle2">75 %, </span><span class="fontstyle0">тригліцеридів </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">на </span><span class="fontstyle2">60 %,<br></span><span class="fontstyle0">загального холестерину </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">на </span><span class="fontstyle2">25 % </span><span class="fontstyle0">порівняно з тваринами контрольної групи</span><span class="fontstyle2">. <span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle1">. </span><span class="fontstyle3">30-</span><span class="fontstyle4">денне введення глутамату натрію в дозі </span><span class="fontstyle3">30 </span><span class="fontstyle4">мг</span><span class="fontstyle3">/</span><span class="fontstyle4">кг маси тіла<br>призводить до несприятливого впливу на рівні глюкози</span><span class="fontstyle3">, </span><span class="fontstyle4">тригліцеридів і загального<br>холестерину в сироватці крові </span><span class="fontstyle3">3-</span><span class="fontstyle4">місячних щурів</span><span class="fontstyle3">. </span><span class="fontstyle4">Встановлені зміни індексу маси<br>тіла тварин вказують на потенційну роль глутамату натрію у розвитку ожиріння</span><span class="fontstyle3">.<br></span><span class="fontstyle4">Отримані результати свідчать про небезпечність тривалого вживання харчової<br>добавки глутамату натрію</span><span class="fontstyle3">, </span><span class="fontstyle4">особливо в молодому віці</span><span class="fontstyle3">.</span> <br></span></p> В.В. Бевзо Авторське право (c) 2024 В.В. Бевзо http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303444 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 ПІДХІД ДО ОЦІНКИ ВЗАЄМОДІЇ КЛІНІЧНИХ І МЕТАБОЛІЧНИХ ФАКТОРІВ У ДІТЕЙ ІЗ НЕФРОТИЧНИМ СИНДРОМОМ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303468 <p><span class="fontstyle0">Нефротичний синдром </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">НС</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle0">є найбільш поширеним гломерулярним захворюванням<br>нирок у дитячому віці</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Обмежений успіх існуючих терапевтичних стратегій<br>у сповільненні прогресування хронічної хвороби нирок вимагає вивчення нових<br>шляхів оцінки і трактування рівнів хронічної внутрішньоклітинної гіпоксії відносно<br>основних клінічних даних та показників функції нирок у дітей із НС</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Мета </span><span class="fontstyle4">– </span><span class="fontstyle0">дослідити основні клінічні</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">лабораторні показники</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">стан транскрипційого<br>фактора і маркера внутрішньоклітинної гіпоксії </span><span class="fontstyle2">HIF-1alfa </span><span class="fontstyle0">як можливі фактори<br>кластерного поділу та стратифікації за тяжкістю пошкоджень у дітей із<br>НС</span><span class="fontstyle2">; </span><span class="fontstyle0">оцінити особливості взаємозв</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язку зазначених вище маркерів у виділених<br>кластерних групах дітей</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Матеріали та методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Обстежено </span><span class="fontstyle2">37 </span><span class="fontstyle0">дітей із гормон</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">чутливим НС</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Визначали<br>маркер внутрішньоклітинної гіпоксії </span><span class="fontstyle2">HIF-1alfa, </span><span class="fontstyle0">креатинін</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">холестерин у зразках<br>плазми крові</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">показники загального аналізу крові</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">швидкість клубочкової фільтрації<br></span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle0">ШКФ</span><span class="fontstyle2">), </span><span class="fontstyle0">рівень протеїнурії</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Для множинних порівнянь та перевірки значущості<br>відмінностей використано метод </span><span class="fontstyle2">ANOVA </span><span class="fontstyle0">з подальшим </span><span class="fontstyle2">post-hoc </span><span class="fontstyle0">тестом КраскалаУолліса</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Кореляціюміж дослідженими факторами визначали за критерієм Пірсона</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Використано пограмне забезпечення </span><span class="fontstyle2">GraphPad Prism 9.0 Software. </span><span class="fontstyle0">Двоетапний<br>кластерний аналіз виконано за допомогою програмного забезпечення </span><span class="fontstyle2">Statistica 10.0.<br></span><span class="fontstyle0">Значення </span><span class="fontstyle2">P &lt;0,05 </span><span class="fontstyle0">вважали статистично значущими</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Сформовано чотири кластерні групи дітей із НС</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">які відрізнялися<br>за рівнем </span><span class="fontstyle2">HIF-1alfa. </span><span class="fontstyle0">Встановлено</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що підвищення </span><span class="fontstyle2">HIF-1 </span><span class="fontstyle0">альфа до </span><span class="fontstyle2">189,2±1,37 </span><span class="fontstyle0">у</span><span class="fontstyle2">.</span><span class="fontstyle0">од</span><span class="fontstyle2">. <span class="fontstyle0">асоційоване зі зниженням ШКФ</span>. <span class="fontstyle0">Подальше збільшення </span>HIF-1alfa <span class="fontstyle0">до </span>200,2±3,02 <span class="fontstyle0">од</span>.<br><span class="fontstyle0">пов</span>’<span class="fontstyle0">язане зі зниженням ШКФ</span>, <span class="fontstyle0">наростанням запального статусу</span>, <span class="fontstyle0">зниженням рівня<br>холестерину</span>. HIF-1alfa <span class="fontstyle0">на рівні </span>214,4±1,81 <span class="fontstyle0">у</span>.<span class="fontstyle0">од</span>. <span class="fontstyle0">асоціюється з найбільш суттєвим<br>зниженням ШКФ</span>, <span class="fontstyle0">рівнем протеїнурії</span>, <span class="fontstyle0">запальним фенотипом</span>.<br><span class="fontstyle3">Висновок</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Зростання </span>HIF-1 <span class="fontstyle0">альфа до </span>189,2±1,37 <span class="fontstyle0">у</span>.<span class="fontstyle0">од</span>. <span class="fontstyle0">і більше у дітей із НС<br>можна використовувати як відправну точку для специфічних антигіпоксичних<br>терапевтичних заходів</span>. <br></span></p> Є.А. Бурлака, І.О. Мітюряєва-Корнійко Авторське право (c) 2024 Є.А. Бурлака, І.О. Мітюряєва-Корнійко http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303468 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 СТАН ПРО- ТА АНТИОКСИДАНТНОЇ РІВНОВАГИ КРОВІ ЩУРІВ ЗА УМОВ ПОЄДНАНОГО ВВЕДЕННЯ ЕТАНОЛУ ТА КОФЕЇНУ ТА КОРЕКЦІЇ МЕЛАТОНІНОМ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303470 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">вивчити показники прооксидантної та антиоксидантної систем<br>у крові щурів за умов алкогольної інтоксикації</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">поєднаної з введенням кофеїну та<br>мелатоніну</span><span class="fontstyle4">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріали та методи</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Експерименти проведені на </span><span class="fontstyle4">30 </span><span class="fontstyle3">самцях щурів масою<br></span><span class="fontstyle4">180-200 </span><span class="fontstyle3">г</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Підгостру алкогольну інтоксикацію викликали інтрагастральним<br>введенням </span><span class="fontstyle4">40 %-</span><span class="fontstyle3">го етанолу в дозі </span><span class="fontstyle4">7 </span><span class="fontstyle3">мл</span><span class="fontstyle4">/</span><span class="fontstyle3">кг маси тіла протягом </span><span class="fontstyle4">7 </span><span class="fontstyle3">днів</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Кофеїн вводили<br>внутрішньошлунково в дозі </span><span class="fontstyle4">30 </span><span class="fontstyle3">мг</span><span class="fontstyle4">/</span><span class="fontstyle3">кг маси тіла</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Визначали вміст малонового<br>діальдегіду в еритроцитах</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">окиснювально модифікованих білків</span><span class="fontstyle4">, SH-</span><span class="fontstyle3">груп</span><span class="fontstyle4">,<br></span><span class="fontstyle3">церулоплазміну</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">активність каталази в плазмі крові</span><span class="fontstyle4">.<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Встановлено</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">що алкогольна інтоксикація супроводжувалась зростанням<br>вмісту малонового альдегіду та окисно модифікованих білків на </span><span class="fontstyle4">40 % </span><span class="fontstyle3">та </span><span class="fontstyle4">37,5 %<br></span><span class="fontstyle3">вище контрольних показників відповідно</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Поєднане введення етанолу та кофеїну<br>супроводжувалось менш вираженими проявами окисного стресу в крові щурів</span><span class="fontstyle4">.<br></span><span class="fontstyle3">У тварин</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">яким вводили як етанол</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">так і його комбінацію з кофеїном</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">спостерігалось<br>зниження вмісту у крові </span><span class="fontstyle4">SH-</span><span class="fontstyle3">груп на </span><span class="fontstyle4">25 % </span><span class="fontstyle3">і </span><span class="fontstyle4">39,7 % </span><span class="fontstyle3">стосовно контрольних показників<br>відповідно</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Вміст церулоплазміну та активність каталази у алкоголізованих щурів<br>виявились значно вищими від рівня контролю</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">а у щурів</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">яким вводили комбінацію<br>етанолу з кофеїном</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">активність каталази зростала</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Введення мелатоніну в дозі<br></span><span class="fontstyle4">5 </span><span class="fontstyle3">мг</span><span class="fontstyle4">/</span><span class="fontstyle3">кг впродовж </span><span class="fontstyle4">7 </span><span class="fontstyle3">днів одночасно з етанолом призводило до нормалізації показників<br>прооксидантної та антиоксидантної систем у крові алкоголізованих щурів</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Однак<br>у випадку поєднаного введення етанолу та кофеїну нормалізуючий вплив мелатоніну<br>на активність каталази та церулоплазміну був менш суттєвим</span><span class="fontstyle4">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновок</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Мелатонін проявляє антиоксидантні властивості</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">зменшуючи окисний<br>стрес у крові щурів</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">викликаний етанолом</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">але його вплив менш виражений за умов<br>поєднаного введення етанолу та кофеїну.</span></p> Н.В. Давидова, Д.Д. Салехі Авторське право (c) 2024 Н.В. Давидова, Д.Д. Салехі http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303470 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ НЕХІРУРГІЧНОГО ЛІКУВАННЯ ЗАХВОРЮВАНЬ ТКАНИН ПАРОДОНТУ. ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРИ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303563 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">проаналізувати сучасні підходи до нехірургічного лікування<br>генералізованого пародонтиту</span><span class="fontstyle4">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Лікарі</span><span class="fontstyle4">-</span><span class="fontstyle3">стоматологи та пацієнти віддають перевагу нехірургічним<br>методам як основному курсу лікування пародонтозу</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Початковий і найважливіший<br>крок у лікуванні пародонтозу </span><span class="fontstyle4">– </span><span class="fontstyle3">це забезпечення мотивації пацієнта</span><span class="fontstyle4">.</span> </p> С.І. Бойцанюк, М.О. Левків, Н.В. Манащук, Н.В. Чорній Авторське право (c) 2024 С.І. Бойцанюк, М.О. Левків, Н.В. Манащук, Н.В. Чорній http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303563 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 ЗВ’ЯЗОК МІЖ ПАТОЛОГІЄЮ ПАРОДОНТУ І ЗАХВОРЮВАННЯМИ ШЛУНКОВО-КИШКОВОГО ТРАКТУ: ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРИ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303571 <p><span class="fontstyle0">Кореляція між захворюваннями пародонту та численними загальними системними<br>захворюваннями</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">у тому числі шлунково</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">кишковими</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">дуже тісна</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Початковими<br>клінічними ознаками розладів травної системи можуть бути запальні процеси<br>в ротовій порожнині</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">а наявність системних захворювань в організмі може<br>вплинути на етіологію та патогенез захворювань пародонту</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Метадослідження</span><span class="fontstyle4">–</span><span class="fontstyle0">напідставіаналізуданихлітературиокреслитивзаємозв</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язок<br>патології пародонту та шлунково</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">кишкового тракту та вплив захворювань<br>пародонту на загальний гомеостаз організму людини</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle2">1. </span><span class="fontstyle0">Узагальнення наукових даних засвідчують</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що патологія шлунковокишкового тракту послаблює захисні сили організму і може активізувати<br>пародонтопатогенну мікрофлору</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Розлади шлунково</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">кишкового тракту та<br>гепатобіліарної системи негативно впливають на слинні залози</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що призводить до<br>їх дисфункції</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Виразкова хвороба</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">гастроезофагеальна рефлюксна хвороба</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">хронічний<br>гастрит</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">панкреатит</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">коліт супроводжують гінгівіт і пародонтит</span><span class="fontstyle2">. 2. </span><span class="fontstyle0">Отже</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle0">захворювання пародонту та розлади шлунково</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">кишкового тракту тісно пов</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язані<br>між собою</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">а функціональний зв</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle0">язок між ними слід враховувати при діагностиці та<br>лікуванніобохтипівзахворювань</span><span class="fontstyle2">.</span><span class="fontstyle0">Результатицьогооглядупоказують</span><span class="fontstyle2">,</span><span class="fontstyle0">щозахворювання<br>пародонту можуть мати значний вплив на загальний гомеостаз організму людини</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> Н.В. Манащук, С.В. Чорній, С.І. Бойцанюк, М.О. Левків, Н.В. Чорній, Л.О. Пацкань, Х.В. Погорецька Авторське право (c) 2024 Н.В. Манащук, С.В. Чорній, С.І. Бойцанюк, М.О. Левків, Н.В. Чорній, Л.О. Пацкань, Х.В. Погорецька http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303571 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 СУЧАСНИЙ СТАН ВИВЧЕННЯ МЕЛАТОНІН-ЗАЛЕЖНИХ РОЗЛАДІВ ЕНЕРГЕТИЧНОГО ОБМІНУ (ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРИ) http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303581 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">проаналізувати сучасний стан вивчення мелатонін</span><span class="fontstyle4">-</span><span class="fontstyle3">залежних<br>розладів енергетичного обміну</span><span class="fontstyle4">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Згідно даних наукових літературних джерел при ожирінні та<br>метаболічному синдромі відзначається зниження рівня та порушення ритму<br>продукціїмелатоніну</span><span class="fontstyle4">.</span><span class="fontstyle3">Мелатонін є ефективним засобом корекції низкипатологічних<br>змін</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">що супроводжують розвиток ожиріння та порушення енергетичного обміну</span><span class="fontstyle4">.</span> </p> С.Б. Семененко, М.Д. Перепелюк, В.С. Джуряк, Н.Я. Черней, М.П. Мотрук Авторське право (c) 2024 С.Б. Семененко, М.Д. Перепелюк, В.С. Джуряк, Н.Я. Черней, М.П. Мотрук http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303581 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 АНТИГІПЕРТЕНЗИВНА ТЕРАПІЯ БЕТА-АДРЕНОБЛОКАТОРАМИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ РОЗВИТКУ КАРДІОЛОГІЇ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303587 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">здійснити огляд опублікованих клінічних досліджень впливу<br>антигіпертензивної терапії бета</span><span class="fontstyle4">-</span><span class="fontstyle3">адреноблокаторами на перебіг артеріальної<br>гіпертензії</span><span class="fontstyle4">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Дані літератури засвідчують</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">що стрімке зростання упродовж<br>останніх років частоти призначення вазодилатуючих бета</span><span class="fontstyle4">-</span><span class="fontstyle3">адреноблокаторів<br></span><span class="fontstyle4">(</span><span class="fontstyle3">β</span><span class="fontstyle4">-</span><span class="fontstyle3">АБ</span><span class="fontstyle4">) </span><span class="fontstyle3">обумовлена наявністю у них ряду переваг порівняно зі звичайними<br>кардіоселективними препаратами </span><span class="fontstyle4">(</span><span class="fontstyle3">без судинорозширювальних властивостей</span><span class="fontstyle4">).<br></span><span class="fontstyle3">До переваг вазодилатуючих β</span><span class="fontstyle4">-</span><span class="fontstyle3">АБ відносять відсутність негативного впливу на<br>показники ліпідного та вуглеводного обміну</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">можливість їх безпечної комбінації<br>зтіазиднимиітіазидоподібнимидіуретиками</span><span class="fontstyle4">,</span><span class="fontstyle3">пропорційне зниженняцентрального<br>та периферичного артеріального тиску</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">мінімальний вплив на бронхіальну<br>прохідність</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">відсутність негативного впливу на еректильну функцію</span><span class="fontstyle4">, </span><span class="fontstyle3">зниження<br>частоти кардіоваскулярних ускладнень у пацієнтів з артеріальною гіпертензією</span><span class="fontstyle4">.</span> </p> В.К. Тащук, Г.І. Хребтій Авторське право (c) 2024 В.К. Тащук, Г.І. Хребтій http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303587 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 ВПЛИВ ОНЛАЙН НАВЧАННЯ НА РІВЕНЬ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІНИ «ОНКОЛОГІЯ ТА РАДІАЦІЙНА МЕДИЦИНА У ТОМУ ЧИСЛІ» http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303593 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">оцінити ефективність засвоєння знань студентами</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">які вивчали<br>дисципліну </span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle3">Онкологія та радіаційна медицина у т</span><span class="fontstyle2">.</span><span class="fontstyle3"> ч</span><span class="fontstyle2">.» </span><span class="fontstyle3">в онлайн та офлайн режимах<br>шляхом порівняння результатів заключного модульного контролю</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріали та методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Для реалізації метиздійснилиоцінку результатів складання<br>заключного модульного контролю у </span><span class="fontstyle2">608 </span><span class="fontstyle3">студентів</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Групу порівняння сформували із<br></span><span class="fontstyle2">236 </span><span class="fontstyle3">студентів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що навчалися та складали заключний модульний контроль в офлайнрежимі</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а основну групу </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">з </span><span class="fontstyle2">372 </span><span class="fontstyle3">студентів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що навчалися в онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">однак<br>частина з них складали заключний модульний контроль в онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">перша<br>підгрупа</span><span class="fontstyle2">), </span><span class="fontstyle3">а інші </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">друга підгрупа</span><span class="fontstyle2">). </span><span class="fontstyle3">У всіх підгрупах здійснювали<br>комплексне оцінювання результатів заключного модульного контролю за трьома<br>складовими</span><span class="fontstyle2">: 1) </span><span class="fontstyle3">тестові завдання </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">за допомогою серверу дистанційного навчання<br></span><span class="fontstyle2">moodle); 2) </span><span class="fontstyle3">практична навичка у вигляді клінічної задачі з п</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ятьма варіантами<br>відповідей</span><span class="fontstyle2">; 3) </span><span class="fontstyle3">усні відповіді на </span><span class="fontstyle2">3 </span><span class="fontstyle3">запитання</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Результати оцінювали за п</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ятибальною<br>системою</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">оцінки конвертували у бали</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">При порівнянні результатів модульного контролю в підгрупах другої<br>групи встановлено</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що при складанні модуля в онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі відсоток оцінок </span><span class="fontstyle2">«4»<br></span><span class="fontstyle3">і </span><span class="fontstyle2">«5» </span><span class="fontstyle3">достовірно більший</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а відсоток оцінок </span><span class="fontstyle2">«2» </span><span class="fontstyle3">і </span><span class="fontstyle2">«3» – </span><span class="fontstyle3">менший</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">ніж при складанні<br>в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Поетапний аналіз успішності дав змогу встановити</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що таке<br>переважання реалізується за рахунок кращих оцінок при складанні тестового<br>комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерного контролю та усного опитування</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">тобто</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">на етапах</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">під час яких<br>студент може скористатися ще одним комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютером для пошуку відповіді або<br>підказкою іншого студента</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а викладач не в змозі проконтролювати цей процес</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновки</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle2">1. </span><span class="fontstyle3">Онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">навчання необхідно використовувати в окремих випадках</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle3">при вивченні теоретичного матеріалу</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">з періодичним опитуванням або складанням<br>проміжного модульного контролю в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">. 2. </span><span class="fontstyle3">Для об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">єктивного<br>оцінювання рівня знань студентів заключний модульний контроль при онлайнрежимі навчання необхідно проводити виключно в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> В.Ю. Бодяка Авторське право (c) 2024 В.Ю. Бодяка http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303593 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 ЕФЕКТИВНІСТЬ ПРОВЕДЕННЯ ОНЛАЙН ЗАНЯТЬ ІЗ ДИСЦИПЛІНИ «РАДІОЛОГІЯ» http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303597 <p><span class="fontstyle0">Мета роботи </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">здійснити порівняльний аналіз рівня знань студентів після<br>онлайн та офлайн вивчення дисципліни </span><span class="fontstyle2">«</span><span class="fontstyle3">Радіологія</span><span class="fontstyle2">» </span><span class="fontstyle3">за результатами складання<br>заключного модульного контролю</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Матеріали та методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Аналіз здійснено за результатами складання заключного<br>модульного контролю </span><span class="fontstyle2">548 </span><span class="fontstyle3">студентами</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">яких розподілили на дві групи</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle3">групу<br>порівняння </span><span class="fontstyle2">(236 </span><span class="fontstyle3">студентів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">які навчалися та складали заключний модульний<br>контроль в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">та основну групу </span><span class="fontstyle2">(312 </span><span class="fontstyle3">студентів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">які навчалися<br>в онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">), </span><span class="fontstyle3">розподілену на дві підгрупи</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Перша </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle3">студенти</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">які складали<br>заключний модульний контроль в онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">друга </span><span class="fontstyle2">–</span><span class="fontstyle3">ті</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що складали заключний<br>модульнийконтроль в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Складання заключного модульногоконтролю<br>відбувалося у три етапи</span><span class="fontstyle2">: </span><span class="fontstyle3">тестуванняза допомогою серверудистанційного навчання<br></span><span class="fontstyle2">moodle, </span><span class="fontstyle3">виконання практичної навички </span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">опис рентгенограми</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерної або<br>магнітно</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">резонансної томограми</span><span class="fontstyle2">) </span><span class="fontstyle3">та усне опитування</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Всі етапи оцінювали за<br>п</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ятибальною системою з подальшою конвертацією оцінки у бали</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">За даними аналізу</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">результати складання модульного контролю<br>в онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі набагато кращі</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">ніж в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що доводить вірогідне<br>переважання відсотка оцінки </span><span class="fontstyle2">«5» </span><span class="fontstyle3">та менший відсоток оцінки </span><span class="fontstyle2">«2». </span><span class="fontstyle3">При<br>складанні заключного модульного контролю в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі результати гірші<br></span><span class="fontstyle2">(</span><span class="fontstyle3">переважають оцінки </span><span class="fontstyle2">«2» </span><span class="fontstyle3">та зменшується відсоток оцінок </span><span class="fontstyle2">«5»). </span><span class="fontstyle3">Кількість<br>набраних балів за тестовий комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерний контроль та усне опитування в кожній<br>групі відповідає тій же закономірності</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що пояснюється можливістю студента<br>скористатися джерелами інформації або підказкою іншої особи при складанні<br>модульного контролю в онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Однак при складанні практичних навичок<br>у вигляді комп</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">ютерного контролю кількість набраних балів у підгрупах студентів<br>вірогідно не відрізняється</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що пов</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">язано з обмеженням часу відповіді на кожне<br>запитання і технічним ускладненням використання інших джерел інформації</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Отже</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">навчання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">попри свої недоліки має переваги</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">а в деяких випадках</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">як<br>під час довготривалого карантину</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">є незамінним</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle3">Проведене дослідження доводить<br>його ефективність</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">проте є певні запитання щодо об</span><span class="fontstyle2">’</span><span class="fontstyle3">єктивності оцінки рівня<br>знань студентів</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">що вказує на необхідність проведення проміжного та заключного<br>модульного контролів виключно в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">Висновок</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle3">Важливість та необхідність онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">навчання є беззаперечними</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle3">проте<br>для його ефективності необхідно проводити періодичний контроль рівня знань<br>студентів виключно в офлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle3">режимі</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> І.Я. Гушул Авторське право (c) 2024 І.Я. Гушул http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303597 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300 ОЦІНКА ПЛАТФОРМ ДЛЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303603 <p><span class="fontstyle0">Повномасштабне вторгнення в Україну та воєнні дії</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">які тривають дотепер</span><span class="fontstyle2">,<br></span><span class="fontstyle0">мають значний вплив на всі аспекти життя людини</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">зокрема соціальний розвиток<br>і освіту</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">що змусило активізувати управління ризиками в надзвичайних ситуаціях</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle0">За таких умов найбезпечнішою формою організації навчання є дистанційна</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Мета </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">здійснити аналіз дистанційних методів навчання та самонавчання<br>учасників освітнього процесу під час воєнних реалій та перспектив їх розвитку<br>у післявоєнний час</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Матеріали і методи</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Здійснено огляд різних доступних онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">платформ</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">їх<br>порівняння щодо основних функцій</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">переваг</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">операційних систем</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">у яких вони<br>підтримуються</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">інтерфейсу користувача та кількості осіб</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">які можуть брати<br>участь</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">а також безпеки та обмежень</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Результати</span><span class="fontstyle4">. </span><span class="fontstyle0">Онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">навчання </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">це один із способів підтримання освіти під<br>час військових дій для студентів і викладачів</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Багато закладів освіти перейшли<br>на змішану та дистанційну форму і зосередилися на інтеграції технологій для<br>навчання студентів вдома</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Онлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">платформи стали важливою частиною<br>освітнього процесу та надання інформації в сьогоднішніх реаліях</span><span class="fontstyle2">.<br></span><span class="fontstyle3">Висновок</span><span class="fontstyle4">.</span><span class="fontstyle0">Описанісучасніонлайн</span><span class="fontstyle2">-</span><span class="fontstyle0">платформидаютьможливістьсуттєвозбільшити<br>ефективність навчального процесу закладів вищої освіти</span><span class="fontstyle2">. </span><span class="fontstyle0">Для України важливим<br>пріоритетом сьогодення є створення та удосконалення платформатизованого<br>навчання</span><span class="fontstyle2">, </span><span class="fontstyle0">яке розглядається частиною досягнення нової якості освіти</span><span class="fontstyle2">.</span> </p> Т.В. Тодорів, Н.М. Воронич-Семченко Авторське право (c) 2024 Т.В. Тодорів, Н.М. Воронич-Семченко http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://cep.bsmu.edu.ua/article/view/303603 чт, 09 тра 2024 00:00:00 +0300