ВПЛИВ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ПОКАЗНИКИ АКТИВНОЇ УВАГИ ТА ЗАСВОЄННЯ ІНФОРМАЦІЇ У ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXI.4.82.2022.06Ключові слова:
діти, фізична активність, здоров’язберігаюча програма, розумова працездатність, увага, коректурна пробаАнотація
Дитинство та підлітковий вік є важливими періодами для розвитку звичок
здорового способу життя. Достатній рівень фізичної активності позитивно
впливає на нейрокогнітивні процеси, забезпечує психологічне благополуччя дітей
шкільного віку. У свою чергу, увага та концентрація є ключовими факторами
академічної успішності, адаптації та повсякденного життя у молоді.
Мета роботи – вивчити вплив шкільних здоров’язберігаючих програм
на особливості засвоєння та обробки інформації у школярів.
Матеріали і методи. У роботі проаналізовано результати комплексного
обстеження 79 школярів у віці 11-12 років, частина з яких (32 особи) була залучена
до спеціальної здоров’язберігаючої шкільної програми. Обстеження включало
огляд педіатром та офтальмологом, вимірювання функціональних показників
кардіореспіраторноїсистеми, оцінка швидкості засвоєння та переробки текстової
інформації за коректурною пробою.
Результати. Результатом участі учнів впродовж одного року в шкільній
валеологічній програмі було покращення показників кардіореспіраторної системи,
стану активної уваги при обробці інформації – швидкість читання тестового
завдання на концентрацію уваги була вірогідно вищою у дітей дослідної групи
(111,1±4,4 слів/хв.), проти показника контрольної групи (96,9±2,4 слів/хв.) (p<0,05).
Точність виконання спеціальних тестів, рівень перемикання уваги, вміння швидко
переходити до нових завдань були кращими в дослідній групі.
Висновки. Шкільна валеологічна програма з підвищеною фізичною активністю,
впроваджена в навчальний процес впродовж року, сприяє покращенню як окремих
кардіореспіраторних показників, так і інтелектуальних функцій із засвоєння
та переробки текстової інформації.
Посилання
Antipkin YuG, Volosovets ОP, Maidannik VG, Berezenko VS,
Moiseenko RО, Vygovska OV, ta in. Stan zdorov’ia dytiachoho
naselennia – maibutnie krainy (chastyna 1) [Status of child
population health – the future of the country (part 1)]. Здоров’я
дитини. 2018;13(1):1-11. doi: 10.22141/2224-0551.13.1.2018.1270
(in Ukrainian)
Moskalenko N, Yakovenko A, Sydorchuk T, Marchenko
O. Yevropeis’ki standarty shkil’noho fizychnoho vykhovannia
[European Standards of School Physical Education]. Physical
Education, Sport and Health Culture in Modern Society.
;4:51-4. doi: 10.29038/2220-7481-2019-04-51-54
(in Ukrainian)
World Health Organization. Global action plan on physical
activity 2018-2030: more active people for a healthier
world [Internet]. Geneva: WHO; 2018[cited 2022 Nov 07].
p. Available from: http://apps.who.int/iris/bitstream/
handle/10665/272722/9789241514187-eng.pdf
Moskalenko N, Polyakova A, Mykytchyk O. Metodychni osnovy
orhanizatsii rukhovoi diial’nosti ditei molodshoho doshkil’noho
viku zalezhno vid rivnia fizychnoho stanu [Methodological
Bases of the Motor Activity Organisation among Preschoolers
Depending on the Physical State Level]. Physical Education,
Sport and Health Culture in Modern Society. 2019;2:28-34. doi:
29038/2220-7481-2019-02-28-34 (in Ukrainian)
Brandes B, Busse H, Sell L, Christianson L, Brandes M.
A scoping review on characteristics of school- based interventions
to promote physical activity and cardiorespiratory fitness among
- to 10-year-old children. Prev Med [Internet]. 2022[cited 2022
Nov 02];155:106920. Available from: https://www.sciencedirect.
com/science/article/abs/pii/S009174352100493X?via%3Dihub
doi: 10.1016/j.ypmed.2021.106920
Alvarez- Bueno C, Pesce C, Cavero- Redondo I, Sánchez- López
M, Martínez- Hortelano JA, Martínez- Vizcaíno V. The effect
of physical activity interventions on children’s cognition and
metacognition: a systematic review and meta-analysis. Journal
of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.
;56(9):729-38. doi: 10.1016/j.jaac.2017.06.012
Watson A, Timperio A, Brown H, Keren Best, Kylie D Hesketh.
Effect of classroom- based physical activity interventions on
academic and physical activity outcomes: a systematic review
and meta-analysis. Int J Behav Nutr Phys Act [Internet].
[cited 2022 Nov 07];14(1):114 Available from: https://www.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5574081/pdf/12966_2017_
Article_569.pdf doi: 10.1186/s12966-017-0569-9
Bahm B, Kirchhuebel H, Elmenhorst J, Müller J, Oberhoffer- Fritz
R. Sedentary behavior in childhood, lower arterial compliance
and decreased endothelial function- cross sectional data from
a German school cohort. Front Pediatr [Internet]. 2022[cited
Nov 02];9:787550. Available from: https://www.ncbi.nlm.
nih.gov/pmc/articles/PMC8891704/pdf/fped-09-787550.pdf doi:
3389/fped.2021.787550
Alves LM, Santos LFD, Miranda ICC, et al. Reading
speed in elementary school and junior high. CoDAS
[Internet]. 2021[cited 2022 Nov 04];33(5): e20200168.
Available from: https://www.scielo.br/j/codas/a/
PcCR78M7pjNWHKhtGs4Lt8f/?format=pdf&lang=en doi:
1590/2317-1782/20202020168
Brady N, Darmody K, Newell FN, Cooney SM. Holistic
processing of faces and words predicts reading accuracy and
speed in dyslexic readers. PLoS One [Internet]. 2021[cited 2022
Nov 07];16(12): e0259986. Available from: https://www.ncbi.
nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8673614/pdf/pone.0259986.pdf
doi: 10.1371/journal.pone.0259986
Chen W, Gu X, Chen J, Wang X. Association of cardiorespiratory
fitness and cognitive function with psychological well-being
in school-aged children. Int J Environ Res Public Health
[Internet]. 2022[cited 2022 Nov 02];19(3):1434. Available from:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8835533/pdf/
ijerph-19-01434.pdf doi: 10.3390/ijerph19031434
Schmidt M, Benzing V, Kamer M. Classroom- based physical
activity breaks and children’s attention: cognitive engagement
works. Front Psychol [Internet]. 2016[cited 2022 Nov
;7:1474. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/
articles/PMC5047899/pdf/fpsyg-07-01474.pdf doi: 10.3389/
fpsyg.2016.01474
Caamalo- Navarrete F, Latorre- Roman PA, Parraga- Montilla
J, Jerez- Mayorga D, Delgado- Floody P. Selective attention and
concentration are related to lifestyle in Chilean schoolchildren.
Children (Basel) [Internet]. 2021[cited 2022 Nov 04];8(10):856.
Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/
PMC8534889/pdf/children-08-00856.pdf doi: 10.3390/
children8100856
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ю.Ю. Ходзінська, Ю.М. Нечитайло
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Часопис користується «Типовим шаблоном положення про авторські права».