ВПЛИВ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ПОКАЗНИКИ АКТИВНОЇ УВАГИ ТА ЗАСВОЄННЯ ІНФОРМАЦІЇ У ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Ю.Ю. Ходзінська
  • Ю.М. Нечитайло

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXI.4.82.2022.06

Ключові слова:

діти, фізична активність, здоров’язберігаюча програма, розумова працездатність, увага, коректурна проба

Анотація

Дитинство та підлітковий вік є важливими періодами для розвитку звичок
здорового способу життя. Достатній рівень фізичної активності позитивно
впливає на нейрокогнітивні процеси, забезпечує психологічне благополуччя дітей
шкільного віку. У свою чергу, увага та концентрація є ключовими факторами
академічної успішності, адаптації та повсякденного життя у молоді.
Мета роботи – вивчити вплив шкільних здоров’язберігаючих програм
на особливості засвоєння та обробки інформації у школярів.
Матеріали і методи. У роботі проаналізовано результати комплексного
обстеження 79 школярів у віці 11-12 років, частина з яких (32 особи) була залучена
до спеціальної здоров’язберігаючої шкільної програми. Обстеження включало
огляд педіатром та офтальмологом, вимірювання функціональних показників
кардіореспіраторноїсистеми, оцінка швидкості засвоєння та переробки текстової
інформації за коректурною пробою.
Результати. Результатом участі учнів впродовж одного року в шкільній
валеологічній програмі було покращення показників кардіореспіраторної системи,
стану активної уваги при обробці інформації – швидкість читання тестового
завдання на концентрацію уваги була вірогідно вищою у дітей дослідної групи
(111,1±4,4 слів/хв.), проти показника контрольної групи (96,9±2,4 слів/хв.) (p<0,05).
Точність виконання спеціальних тестів, рівень перемикання уваги, вміння швидко
переходити до нових завдань були кращими в дослідній групі.
Висновки. Шкільна валеологічна програма з підвищеною фізичною активністю,
впроваджена в навчальний процес впродовж року, сприяє покращенню як окремих
кардіореспіраторних показників, так і інтелектуальних функцій із засвоєння
та переробки текстової інформації.

Посилання

Antipkin YuG, Volosovets ОP, Maidannik VG, Berezenko VS,

Moiseenko RО, Vygovska OV, ta in. Stan zdorov’ia dytiachoho

naselennia – maibutnie krainy (chastyna 1) [Status of child

population health – the future of the country (part 1)]. Здоров’я

дитини. 2018;13(1):1-11. doi: 10.22141/2224-0551.13.1.2018.1270

(in Ukrainian)

Moskalenko N, Yakovenko A, Sydorchuk T, Marchenko

O. Yevropeis’ki standarty shkil’noho fizychnoho vykhovannia

[European Standards of School Physical Education]. Physical

Education, Sport and Health Culture in Modern Society.

;4:51-4. doi: 10.29038/2220-7481-2019-04-51-54

(in Ukrainian)

World Health Organization. Global action plan on physical

activity 2018-2030: more active people for a healthier

world [Internet]. Geneva: WHO; 2018[cited 2022 Nov 07].

p. Available from: http://apps.who.int/iris/bitstream/

handle/10665/272722/9789241514187-eng.pdf

Moskalenko N, Polyakova A, Mykytchyk O. Metodychni osnovy

orhanizatsii rukhovoi diial’nosti ditei molodshoho doshkil’noho

viku zalezhno vid rivnia fizychnoho stanu [Methodological

Bases of the Motor Activity Organisation among Preschoolers

Depending on the Physical State Level]. Physical Education,

Sport and Health Culture in Modern Society. 2019;2:28-34. doi:

29038/2220-7481-2019-02-28-34 (in Ukrainian)

Brandes B, Busse H, Sell L, Christianson L, Brandes M.

A scoping review on characteristics of school- based interventions

to promote physical activity and cardiorespiratory fitness among

- to 10-year-old children. Prev Med [Internet]. 2022[cited 2022

Nov 02];155:106920. Available from: https://www.sciencedirect.

com/science/article/abs/pii/S009174352100493X?via%3Dihub

doi: 10.1016/j.ypmed.2021.106920

Alvarez- Bueno C, Pesce C, Cavero- Redondo I, Sánchez- López

M, Martínez- Hortelano JA, Martínez- Vizcaíno V. The effect

of physical activity interventions on children’s cognition and

metacognition: a systematic review and meta-analysis. Journal

of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.

;56(9):729-38. doi: 10.1016/j.jaac.2017.06.012

Watson A, Timperio A, Brown H, Keren Best, Kylie D Hesketh.

Effect of classroom- based physical activity interventions on

academic and physical activity outcomes: a systematic review

and meta-analysis. Int J Behav Nutr Phys Act [Internet].

[cited 2022 Nov 07];14(1):114 Available from: https://www.

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5574081/pdf/12966_2017_

Article_569.pdf doi: 10.1186/s12966-017-0569-9

Bahm B, Kirchhuebel H, Elmenhorst J, Müller J, Oberhoffer- Fritz

R. Sedentary behavior in childhood, lower arterial compliance

and decreased endothelial function- cross sectional data from

a German school cohort. Front Pediatr [Internet]. 2022[cited

Nov 02];9:787550. Available from: https://www.ncbi.nlm.

nih.gov/pmc/articles/PMC8891704/pdf/fped-09-787550.pdf doi:

3389/fped.2021.787550

Alves LM, Santos LFD, Miranda ICC, et al. Reading

speed in elementary school and junior high. CoDAS

[Internet]. 2021[cited 2022 Nov 04];33(5): e20200168.

Available from: https://www.scielo.br/j/codas/a/

PcCR78M7pjNWHKhtGs4Lt8f/?format=pdf&lang=en doi:

1590/2317-1782/20202020168

Brady N, Darmody K, Newell FN, Cooney SM. Holistic

processing of faces and words predicts reading accuracy and

speed in dyslexic readers. PLoS One [Internet]. 2021[cited 2022

Nov 07];16(12): e0259986. Available from: https://www.ncbi.

nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8673614/pdf/pone.0259986.pdf

doi: 10.1371/journal.pone.0259986

Chen W, Gu X, Chen J, Wang X. Association of cardiorespiratory

fitness and cognitive function with psychological well-being

in school-aged children. Int J Environ Res Public Health

[Internet]. 2022[cited 2022 Nov 02];19(3):1434. Available from:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8835533/pdf/

ijerph-19-01434.pdf doi: 10.3390/ijerph19031434

Schmidt M, Benzing V, Kamer M. Classroom- based physical

activity breaks and children’s attention: cognitive engagement

works. Front Psychol [Internet]. 2016[cited 2022 Nov

;7:1474. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/

articles/PMC5047899/pdf/fpsyg-07-01474.pdf doi: 10.3389/

fpsyg.2016.01474

Caamalo- Navarrete F, Latorre- Roman PA, Parraga- Montilla

J, Jerez- Mayorga D, Delgado- Floody P. Selective attention and

concentration are related to lifestyle in Chilean schoolchildren.

Children (Basel) [Internet]. 2021[cited 2022 Nov 04];8(10):856.

Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/

PMC8534889/pdf/children-08-00856.pdf doi: 10.3390/

children8100856

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-02

Номер

Розділ

Статті