ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ ЯК СКЛАДОВА НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXIII.3.89.2024.10Ключові слова:
критичне мислення, навчальний процес, розумова картка, прийом Фішбоун, прийом «Шість капелюхів мислення», сінквейн, кубик запитаньАнотація
У світовій практиці формування критичного мислення (КМ) розроблено багато методик, способів та програм, кожна з яких приводить до бажаного результату.
Використовуючи різні методики формування критичного мислення, у конкретній ситуації педагоги стикаються з низкою особливостей: вік суб’єктів навчального процесу, навчальна дисципліна, на базі якої відбувається формування критичного мислення, психологічний клімат у колективі та форма організації процесу навчання. Тому для кожного випадку різні методики пропонують набір завдань (прийомів, методів), що є частиною певного критерію формування критичного мислення. До способів формування КМ відносять такі: технологія розвитку КМ через читання і писання, інсерт, кластер, розумова картка, прийом Фішбоун, кубик питань, ромашка питань, сінквейн, прийом «товсті» та «тонкі» питання, прийом «Шість капелюхів мислення», «Квітка лотоса», «Дерево передбачень (рішень)», створення проблемних ситуацій, кейсів, написання есе, прийом незакінченого речення, прийом нарощування знань та ін. У цій статті увага буде зосереджена на найбільш поширених прийомах розвитку КМ у студентів-медиків при вивченні предмету «патоморфологія» на кафедрі патологічної анатомії Буковинського державного медичного університету. Мета роботи – обґрунтувати доцільність використання різних способів формування критичного мислення у медичному закладі вищої освіти, а також їх впровадження в навчальний процес студентів, які вивчають дисципліну «патоморфологія». Висновки. Критичне мислення є надважливою запорукою досягнення життєвого успіху у ХХІ столітті. Критичне мислення – це мистецтво аналізувати, наукове мислення,ухваленняретельнообміркованихтанезалежнихрішень.Критичнемислення є окремим типом мислення, який характеризується активністю, цілеспрямованістю, самостійністю, дисциплінованістю та рефлективністю. У процесі навчання студентів-медиків воно передбачає розвиток здатності: визначати проблеми, аналізувати, синтезувати, осягнути інформацію з будь-яких джерел, висувати альтернативи й оцінити їх, обирати спосіб розв’язання проблеми чи власну позицію щодо неї й обґрунтувати свої погляди, зробити свідомий вибір і діяти. Майбутній лікар повинен володіти критичним мисленням задля швидкого прийняття тактики лікування при невідкладному стані пацієнта. Важливо запроваджувати навчання щодо розвитку критичного мислення (розв’язання реальних проблем і прийняття здобувачами освіти рішень у різноманітних ситуаціях), створювати обґрунтовані підстави для вибору найбільш адекватних методів, прийомів, форм і засобів навчання.
Посилання
Marshall TA, Marchini L, Cowen H, Hartshorn JE, Holloway JA,
Straub- Morarend CL, et al. Critical Thinking Theory to Practice: Using
the Expert’s Thought Process as Guide for Learning and Assessment. J
Dent Educ. 2017;81(8):978-85. doi: 10.21815/jde.017.045
Siok WT, Luke KK. Editorial: Reading in the Digital Age: The
Impact of Using Digital Devices on Children’s Reading, Writing
and Thinking Skills. Front Psychol [Internet]. 2020[cited 2024
Nov 22];11:586118. Available from: https://www.ncbi.nlm.
nih.gov/pmc/articles/PMC7525123/pdf/fpsyg-11-586118.pdf
doi: 10.3389/fpsyg.2020.586118
Swart R. Critical thinking instruction and technology enhanced
learning from the student perspective: A mixed methods
research study. Nurse Educ Pract. 2017;23:30-9. doi: 10.1016/j.
nepr.2017.02.003
Pucer P, Trobec I, Žvanut B. An information communication
technology based approach for the acquisition of critical thinking
skills. Nurse Educ Today. 2014;34(6):964-70. doi: 10.1016/j.
nedt.2014.01.011
Holloway JA Johnsen, DC, Syrbu J. Student performance
comparisons for a critical thinking skill set (technology decisionmaking) for classroom and remote (Zoom) facilitation. J Dent
Educ. 2021;85(3):379-82. doi: 10.1002/jdd.12443
Kiefer M, Schuler S, Mayer C, Trumpp NM, Hille K, Sachse S.
Handwriting or Typewriting? The Influence of Pen- or KeyboardBased Writing Training on Reading and Writing Performance
in Preschool Children. Adv Cogn Psychol. 2015;11(4):136-46.
doi: 10.5709/acp-0178-7
Kristensson PO, Dahlbäck N, Anundi D, Björnstad M, Gillberg H,
Haraldsson J, et al. An evaluation of space time cube representation
of spatiotemporal patterns. IEEE Trans Vis Comput Graph.
;15(4):696-702. doi: 10.1109/tvcg.2008.194
Payne D. A paper that changed my practice: the question
cube. J Paediatr Child Health [Internet]. 2012[cited 2024 Nov
;48(4):369. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/
doi/10.1111/j.1440-1754.2012.02439.x doi: 10.1111/j.1440-1754.
02439.x
Brown JE. The question cube: a model for developing question
repertoire in training couple and family therapists. J Marital Fam
Ther. 1997;23(1):27-40. doi: 10.1111/j.1752-0606.1997.tb00229.x
Nakatani M, Howe RD, Tachi S. The fishbone tactile illusion. Proc
Eurohaptics. 2006;20:69-73.
Carvalho DPSRP, Azevedo IC, Cruz GKP, Mafra GAC, Rego ALC,
Vitor AF, et al. Strategies used for the promotion of critical thinking
in nursing undergraduate education: A systematic review. Nurse
Educ Today. 2017;57:103-7. doi: 10.1016/j.nedt.2017.07.010
Aboulafia AJ. Patient safety: innovation and critical thinking. Am J
Orthop (Belle Mead NJ). 2014;43(12):546-7.
Ackerman R, Thompson VA. Meta- Reasoning: Monitoring
and Control of Thinking and Reasoning. Trends Cogn Sci.
;21(8):607-17. doi: 10.1016/j.tics.2017.05.004
Bernardos CQ, Gómez SL, Souto PMI, Torres RMR,
Ares EMT. The Detection of Early Reading Performance and
Its Relationship with Biopsychosocial Risk Factors in the Study
of Learning Difficulties. Eur J Investig Health Psychol Educ.
;12(8):1205-19. doi: 10.3390/ejihpe12080084
Black JM, Xia Z, Hoeft F. Neurobiological Bases of Reading
Disorder Part II: The Importance of Developmental Considerations
in Typical and Atypical Reading. Lang Linguist Compass
[Internet]. 2017[cited 2024 Nov 20];11(10): e12252. Available
from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5736136/
pdf/nihms899493.pdf doi: 10.1111/lnc3.12252
Nakatani M, Kobayashi Y, Ohno K, Uesaka M, Mogami S, Zhao Z,
et al. Temporal coherency of mechanical stimuli modulates
tactile form perception. Sci Rep [Internet]. 2021[cited 2024 Nov
;11(1):11737. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
pmc/articles/PMC8175693/pdf/41598_2021_Article_90661.pdf
doi: 10.1038/s41598-021-90661-1
Saal HP, Delhaye BP, Rayhaun BC, Bensmaia SJ. Simulating tactile
signals from the whole hand with millisecond precision. Proc Natl
Acad Sci U S A [Internet]. 2017[cited 2024 Nov 23];114(28):
E5693-702. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/
articles/PMC5514748/pdf/pnas.201704856.pdf doi: 10.1073/
pnas.1704856114
James KH. The Importance of Handwriting Experience on the
Development of the Literate Brain. Current Directions in Psychological
Science. 2017;26(6):1-7. doi: 10.1177/0963721417709821
Martin A, Schurz M, Kronbichler M, Richlan F. Reading in the brain
of children and adults: a meta-analysis of 40 functional magnetic
resonance imaging studies. Hum Brain Mapp. 2015;36(5):1963-81.
doi: 10.1002/hbm.22749
Ozernov- Palchik O, Yu X, Wang Y, Gaab N. Lessons to be learned:
how a comprehensive neurobiological framework of atypical
reading development can inform educational practice. Curr Opin
Behav Sci. 2016;10:45-58. doi: 10.1016/j.cobeha.2016.05.006
Saal HP, Harvey MA, Bensmaia SJ. Rate and timing of cortical
responses driven by separate sensory channels. Elife [Internet].
[cited 2024 Nov 20];4: e10450. Available from: https://www.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4755746/pdf/elife-10450.pdf
doi: 10.7554/elife.10450
Siok WT, Liu CY. Differential impacts of different keyboard
inputting methods on reading and writing skills. Sci Rep [Internet].
[cited 2024 Nov 22];8(1):17183. Available from: https://www.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6249315/pdf/41598_2018_
Article_35268.pdf doi: 10.1038/s41598-018-35268-9
Zheng B, Warschauer M, Farkas G. Digital writing and diversity:
the effects of school laptop programs on literacy processes
and outcomes. Journal of Educational Computing Research.
;48(3):267-99. doi: 10.2190/EC.48.3.a
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 О.В. Гарвасюк, В.В. Іліка, С.С. Ткачук, С.В. Наместюк, І.В. Батіг, С.С. Малайко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Часопис користується «Типовим шаблоном положення про авторські права».