ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ ЯК СКЛАДОВА НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • О.В. Гарвасюк
  • В.В. Іліка
  • С.С. Ткачук
  • С.В. Наместюк
  • І.В. Батіг
  • С.С. Малайко

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-4338.XXIII.3.89.2024.10

Ключові слова:

критичне мислення, навчальний процес, розумова картка, прийом Фішбоун, прийом «Шість капелюхів мислення», сінквейн, кубик запитань

Анотація

У світовій практиці формування критичного мислення (КМ) розроблено багато методик, способів та програм, кожна з яких приводить до бажаного результату.

 

Використовуючи різні методики формування критичного мислення, у конкретній ситуації педагоги стикаються з низкою особливостей: вік суб’єктів навчального процесу, навчальна дисципліна, на базі якої відбувається формування критичного мислення, психологічний клімат у колективі та форма організації процесу навчання. Тому для кожного випадку різні методики пропонують набір завдань (прийомів, методів), що є частиною певного критерію формування критичного мислення. До способів формування КМ відносять такі: технологія розвитку КМ через читання і писання, інсерт, кластер, розумова картка, прийом Фішбоун, кубик питань, ромашка питань, сінквейн, прийом «товсті» та «тонкі» питання, прийом «Шість капелюхів мислення», «Квітка лотоса», «Дерево передбачень (рішень)», створення проблемних ситуацій, кейсів, написання есе, прийом незакінченого речення, прийом нарощування знань та ін. У цій статті увага буде зосереджена на найбільш поширених прийомах розвитку КМ у студентів-медиків при вивченні предмету «патоморфологія» на кафедрі патологічної анатомії Буковинського державного медичного університету. Мета роботи – обґрунтувати доцільність використання різних способів формування критичного мислення у медичному закладі вищої освіти, а також їх впровадження в навчальний процес студентів, які вивчають дисципліну «патоморфологія». Висновки. Критичне мислення є надважливою запорукою досягнення життєвого успіху у ХХІ столітті. Критичне мислення – це мистецтво аналізувати, наукове мислення,ухваленняретельнообміркованихтанезалежнихрішень.Критичнемислення є окремим типом мислення, який характеризується активністю, цілеспрямованістю, самостійністю, дисциплінованістю та рефлективністю. У процесі навчання студентів-медиків воно передбачає розвиток здатності: визначати проблеми, аналізувати, синтезувати, осягнути інформацію з будь-яких джерел, висувати альтернативи й оцінити їх, обирати спосіб розв’язання проблеми чи власну позицію щодо неї й обґрунтувати свої погляди, зробити свідомий вибір і діяти. Майбутній лікар повинен володіти критичним мисленням задля швидкого прийняття тактики лікування при невідкладному стані пацієнта. Важливо запроваджувати навчання щодо розвитку критичного мислення (розв’язання реальних проблем і прийняття здобувачами освіти рішень у різноманітних ситуаціях), створювати обґрунтовані підстави для вибору найбільш адекватних методів, прийомів, форм і засобів навчання.

Посилання

Marshall TA, Marchini L, Cowen H, Hartshorn JE, Holloway JA,

Straub- Morarend CL, et al. Critical Thinking Theory to Practice: Using

the Expert’s Thought Process as Guide for Learning and Assessment. J

Dent Educ. 2017;81(8):978-85. doi: 10.21815/jde.017.045

Siok WT, Luke KK. Editorial: Reading in the Digital Age: The

Impact of Using Digital Devices on Children’s Reading, Writing

and Thinking Skills. Front Psychol [Internet]. 2020[cited 2024

Nov 22];11:586118. Available from: https://www.ncbi.nlm.

nih.gov/pmc/articles/PMC7525123/pdf/fpsyg-11-586118.pdf

doi: 10.3389/fpsyg.2020.586118

Swart R. Critical thinking instruction and technology enhanced

learning from the student perspective: A mixed methods

research study. Nurse Educ Pract. 2017;23:30-9. doi: 10.1016/j.

nepr.2017.02.003

Pucer P, Trobec I, Žvanut B. An information communication

technology based approach for the acquisition of critical thinking

skills. Nurse Educ Today. 2014;34(6):964-70. doi: 10.1016/j.

nedt.2014.01.011

Holloway JA Johnsen, DC, Syrbu J. Student performance

comparisons for a critical thinking skill set (technology decisionmaking) for classroom and remote (Zoom) facilitation. J Dent

Educ. 2021;85(3):379-82. doi: 10.1002/jdd.12443

Kiefer M, Schuler S, Mayer C, Trumpp NM, Hille K, Sachse S.

Handwriting or Typewriting? The Influence of Pen- or KeyboardBased Writing Training on Reading and Writing Performance

in Preschool Children. Adv Cogn Psychol. 2015;11(4):136-46.

doi: 10.5709/acp-0178-7

Kristensson PO, Dahlbäck N, Anundi D, Björnstad M, Gillberg H,

Haraldsson J, et al. An evaluation of space time cube representation

of spatiotemporal patterns. IEEE Trans Vis Comput Graph.

;15(4):696-702. doi: 10.1109/tvcg.2008.194

Payne D. A paper that changed my practice: the question

cube. J Paediatr Child Health [Internet]. 2012[cited 2024 Nov

;48(4):369. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/

doi/10.1111/j.1440-1754.2012.02439.x doi: 10.1111/j.1440-1754.

02439.x

Brown JE. The question cube: a model for developing question

repertoire in training couple and family therapists. J Marital Fam

Ther. 1997;23(1):27-40. doi: 10.1111/j.1752-0606.1997.tb00229.x

Nakatani M, Howe RD, Tachi S. The fishbone tactile illusion. Proc

Eurohaptics. 2006;20:69-73.

Carvalho DPSRP, Azevedo IC, Cruz GKP, Mafra GAC, Rego ALC,

Vitor AF, et al. Strategies used for the promotion of critical thinking

in nursing undergraduate education: A systematic review. Nurse

Educ Today. 2017;57:103-7. doi: 10.1016/j.nedt.2017.07.010

Aboulafia AJ. Patient safety: innovation and critical thinking. Am J

Orthop (Belle Mead NJ). 2014;43(12):546-7.

Ackerman R, Thompson VA. Meta- Reasoning: Monitoring

and Control of Thinking and Reasoning. Trends Cogn Sci.

;21(8):607-17. doi: 10.1016/j.tics.2017.05.004

Bernardos CQ, Gómez SL, Souto PMI, Torres RMR,

Ares EMT. The Detection of Early Reading Performance and

Its Relationship with Biopsychosocial Risk Factors in the Study

of Learning Difficulties. Eur J Investig Health Psychol Educ.

;12(8):1205-19. doi: 10.3390/ejihpe12080084

Black JM, Xia Z, Hoeft F. Neurobiological Bases of Reading

Disorder Part II: The Importance of Developmental Considerations

in Typical and Atypical Reading. Lang Linguist Compass

[Internet]. 2017[cited 2024 Nov 20];11(10): e12252. Available

from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5736136/

pdf/nihms899493.pdf doi: 10.1111/lnc3.12252

Nakatani M, Kobayashi Y, Ohno K, Uesaka M, Mogami S, Zhao Z,

et al. Temporal coherency of mechanical stimuli modulates

tactile form perception. Sci Rep [Internet]. 2021[cited 2024 Nov

;11(1):11737. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/

pmc/articles/PMC8175693/pdf/41598_2021_Article_90661.pdf

doi: 10.1038/s41598-021-90661-1

Saal HP, Delhaye BP, Rayhaun BC, Bensmaia SJ. Simulating tactile

signals from the whole hand with millisecond precision. Proc Natl

Acad Sci U S A [Internet]. 2017[cited 2024 Nov 23];114(28):

E5693-702. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/

articles/PMC5514748/pdf/pnas.201704856.pdf doi: 10.1073/

pnas.1704856114

James KH. The Importance of Handwriting Experience on the

Development of the Literate Brain. Current Directions in Psychological

Science. 2017;26(6):1-7. doi: 10.1177/0963721417709821

Martin A, Schurz M, Kronbichler M, Richlan F. Reading in the brain

of children and adults: a meta-analysis of 40 functional magnetic

resonance imaging studies. Hum Brain Mapp. 2015;36(5):1963-81.

doi: 10.1002/hbm.22749

Ozernov- Palchik O, Yu X, Wang Y, Gaab N. Lessons to be learned:

how a comprehensive neurobiological framework of atypical

reading development can inform educational practice. Curr Opin

Behav Sci. 2016;10:45-58. doi: 10.1016/j.cobeha.2016.05.006

Saal HP, Harvey MA, Bensmaia SJ. Rate and timing of cortical

responses driven by separate sensory channels. Elife [Internet].

[cited 2024 Nov 20];4: e10450. Available from: https://www.

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4755746/pdf/elife-10450.pdf

doi: 10.7554/elife.10450

Siok WT, Liu CY. Differential impacts of different keyboard

inputting methods on reading and writing skills. Sci Rep [Internet].

[cited 2024 Nov 22];8(1):17183. Available from: https://www.

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6249315/pdf/41598_2018_

Article_35268.pdf doi: 10.1038/s41598-018-35268-9

Zheng B, Warschauer M, Farkas G. Digital writing and diversity:

the effects of school laptop programs on literacy processes

and outcomes. Journal of Educational Computing Research.

;48(3):267-99. doi: 10.2190/EC.48.3.a

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-12

Номер

Розділ

Статті